h1

Standardisering nu!

februari 15, 2007

Okej, jag vet att det här är ett i-landsproblem, men ändå.

Idag har jag äntligen köpt dammsugarpåsar, efter två veckor av försök och misslyckanden, och av ett allt dammigare golv. Varför det är så svårt? För att det finns nästan hundra miljoner olika dammsugarmodeller, och varje modell ska ha sin egna unika påse. Man måste alltså ha koll på exakt vilken modell det är på ens dammsugare. Man ska inte låta sig luras av att det exempelvis står Electronic 1600 ovanpå dammsugaren. Sånt är bara ett mått på motorns effekt.
När man sedan har klurat ut vad som kan tänkas vara dammsugarens modell (hittades i mitt fall på undersidan av dammsugaren) gäller det att hitta ett inköpsställe. Dammsugarpåsar är inget man panikshoppar i närbutiken. För andra åbobor kan jag rekommendera en torgförsäljare i hörnet mittemot Wiklund, han är engagerad och har brett urval. Han kan också berätta för frustrerade kunder i stil med mig hur man kan gå till väga för att ta reda på modellen.

Det som retar mig vad gäller påshandlandet är att svårigheterna känns så onödiga. Var och en som har en basic kaffebryggare vet förmodligen också vilken storlek det ska vara på kaffefiltren. Det finns några olika standardiserade storlekar, och dessa anpassar bryggartillverkarna sig efter. Jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna tillämpa samma princip på dammsugare. Är det något hos just dammsugartillverkarna som gör att de är extra förtjusta i att köra sitt eget race? På samma sätt som kaffefiltren är standardiserade är även exempelvis glödlampor, batterier, minneskort och filmrullar standardiserade. För vem har hört talas om att man måste köpa ficklampsbatterier enligt lampans märke och modell?

3 kommentarer

  1. Åh, handla dammsugarpåsar är det värsta som finns! Fick ett sånt uppdrag på praktikplatsen i våras, tog en timme av springande i olika butiker innan jag hittade rätt! Köpte fel sort gjorde jag också en gång.


  2. Usch ja. Jag har faktiskt köpt
    universaldammsugarpåsar, för att det inte
    GICK att hitta påsar till min gamla
    dammsugare. Den nuvarande är så ny
    att vi inte behövt köpa nya ännu…

    Jag tycker förresten att texten är för
    liten på din blogg, förstorar texten
    när jag läser. Bara min åsikt. 🙂


  3. Hej på er ! Så ”roligt ” att jag inte varit ensam om problemet med passande påsar…Nå, jag löste detta genom att börja beställa dammsugarpåsar per webb…
    Nu får jag påsarna direkt i brevlådan med den övriga posten…
    ( Sista droppen var för övrigt då storleken på påsarna gradvis blivit allt mindre – och nu rann det definitivt över för mig…)

    De påsar jag tidigare köpt och befunnit vara fel typ, jo – dem har har jag sparat och kunnat använda efter att ha a) tagit lös fastsättningspapp-lappen från den fyllda påsen och b)limmat den på den lappberövade-annars-intakta större påsen och se, jag har FYRA användbara större påsar…

    Tillverkarna biter sig själva i ändan i sin snikenhet…Upp till kamp alltså 😉

    Säger en sur tant utanför Åbo 🙂



Kommentera

