Archive for 16 februari, 2007

h1

Hjältespäckad disputation

februari 16, 2007

Idag har jag tagit paus från graduläsandet och istället gått på doktorsdisputation. Väldigt, väldigt akademiskt, men faktiskt riktigt intressant. Ämnet – kvinnor, kvinnligheter och messiasmyter i science fiction-film – lät så lockande att jag masade mig iväg. Att Owe Wikström var opponent gjorde inte heller saken sämre, och till min glädje gick det bra att hänga med även om man inte hade förberett sig och läst avhandlingen. Tror att det här var bra med tanke på mitt eget graduskrivande också, på mer än ett sätt.

Science fiction brukar egentligen inte vara min grej när det kommer till kulturkonsumtion, men dagens disputation var så intressant att jag kanske borde ompröva min inställning och försöka bli bättre på att se bortom rymdskeppen och istället närma mig de mer mänskliga sidorna. Blev faktiskt nästan inspirerad att se på Battlestar Galactica

