h1

Hjältespäckad disputation

februari 16, 2007

Idag har jag tagit paus från graduläsandet och istället gått på doktorsdisputation. Väldigt, väldigt akademiskt, men faktiskt riktigt intressant. Ämnet – kvinnor, kvinnligheter och messiasmyter i science fiction-film – lät så lockande att jag masade mig iväg. Att Owe Wikström var opponent gjorde inte heller saken sämre, och till min glädje gick det bra att hänga med även om man inte hade förberett sig och läst avhandlingen. Tror att det här var bra med tanke på mitt eget graduskrivande också, på mer än ett sätt.

Science fiction brukar egentligen inte vara min grej när det kommer till kulturkonsumtion, men dagens disputation var så intressant att jag kanske borde ompröva min inställning och försöka bli bättre på att se bortom rymdskeppen och istället närma mig de mer mänskliga sidorna. Blev faktiskt nästan inspirerad att se på Battlestar Galactica

7 kommentarer

  1. låter intressant. gratulerar på nya bloggen och graduskrivandet!


  2. Jag har tre säsonger av just Battlestar Galactica på DVD men har ännu inte hittat motivation att se dem. Kvinnlig messias, säger du?


  3. Åsa: Ja, det var i alla fall det disputanden Sofia Sjö påstod. Har själv aldrig sett Battlestar Galactica, så jag kan inte uttala mig.


  4. Ahaa, den skulle jag gärna ha gått på. Skulle inte vara så dumt att få lyssna på någon som verkligen kan det här med messiasgestalter… (Nästan halva min gradu handlar ju om typ onkel Tom som messiasgestalt…) Men jag borde kanske kika på avhandlingen i alla fall.


  5. Du borde definitivt ta och titta lite på Battlestar Galactica, det är förmodligen den bästa TV-serien som gått de senaste åren! Den är riktigt, riktigt smart.


  6. Det är en av det här årets avhandlingar som jag ser fram mest emot att förhoppningsvis få lära. Sedan är jag inte heller någon större fantast av sf-film, som alldeles för ofta fastnar i fällan av action i rymden med tuffa effekter istället för bra film och de möjligheter som sf-genren ger, men bra science fiction som utynyttjar genrens möjligheter – vilket jag främst tycker sker i litteraturform – är riktigt intressant.

    //JJ


  7. Oj, det lät spännande! Där påminde du mig förresten om att det var länge sedan jag kollade om det var någon rolig disputation man kunde gå och lyssna på. 🙂



Kommentera

