h1

Barnboksklassiker i nytryck

februari 19, 2007

Ägnar onödigt mycket tid åt att finslipa recensioner idag. Man tycker att det här borde gå en aning mera på rutin efter flera års recensionsskrivande?

Lägger dessutom märke till att mina recensioner har en tendens att bli allt kortare. Jag vill gärna tro att detta beror på att jag med åren har utvecklat en känsla för vad som är viktigt att säga och hur man säger det kort, koncist och kärnfullt, men jag är inte helt övertygad. Å andra sidan: En viktig lärdom under mina skrivande år, en lärdom som har en tendens att försvinna ur synfältet emellanåt, är just detta att längden inte får vara det primära. Hellre kort än med onödig utfyllnad.

Därför får Marita Lindquists nytryckta Malena och glädjen inte fler än 291 ord. Den är inte sämre för det, snarare tvärtom. Jag läste boken under helgen och blev alldeles tagen av hur författaren beskriver Malenas sorg och glädje under dagarna efter moderns död. En barnbok som just för att kunna fungera som barnbok är enkel och avskalad – men oerhört kärnfullt berättad och nästan poetisk på sina ställen. Något av en klassiker inom finlandssvensk barnlitteratur, utkom första gången 1969, och finns alltså i nytryck. Passa på att läsa boken innan tv-versionen har premiär till årsskiftet. Barnbok, javisst, men det här är allmänmänskligt stoff utan övre åldersgräns.

One comment

  1. Malenaboken låter intressant. Kanske tar jag och införskaffar/lånar den. Finlandssvensk barnlitteratur kan ju vara bra att bekanta sig med också, något som jag skamligt lite har gjort hittills…



Kommentera

