h1

En bok för alla nedläggningshotat

februari 22, 2007

Men jäkla svenska borgare! Hur kunde jag gissa redan innan jag läst SvD:s artikel att det naturligtvis är Sveriges borgerliga allians som står bakom det här? No wonder, liksom. Lägg ner EBFA ni bara, och fortsätt lägga ut texten om individens friheter och fantastiska möjligheter, om att kulturen ska klara av att stå på egna ekonomiska ben utan att vara beroende av statligt understöd. Vad ska ni med läsfrämjande verksamhet till, vad ska ni med rabatterad kvalitetslitteratur till? Ni har ju redan ert på det torra. Jag blir så arg! Jag skulle kunna svära en lång ramsa, min vana otrogen, men jag bör väl lägga band på mig själv.

Och vad har jag som finländsk medborgare att göra med den svenska kulturpolitiken? Det handlar inte bara om solidaritet med folket på andra sidan vattnet. Det handlar lika mycket om egennytta. Vi finlandssvenskarna behöver det rikssvenska kulturutbudet, för att bevara vårt språk, för att få influenser från ett större område än vår egen ankdamm. Det är klart att jag blir både arg och oroad av att följa de svenska borgarnas kulturpolitik. För den kultur de tränger in mot ett hörn, den kulturen tar jag också del av. Jag snyltar på Sveriges public service, trots att det inte är mina skattemedel som uppehåller den. Majoriteten av de böcker jag äger har getts ut av sverigesvenska bokförlag. Det är klart det angår mig hur den svenska regeringen sköter sin kulturpolitik.

Finland har så vitt jag vet ingen motsvarighet till En bok för alla. Det är synd. Fast mig personligen påverkar det förstås inte så mycket, eftersom jag läser försvinnande lite på finska. Men det finns ju andra än jag. Finland har också rätt mycket borgare i regeringen. Och varje morgon när jag läser tidningen möts jag av en störtskur finlandssvenska borgare som tycker att jag ska rösta på dem. Tji får de, även denna gång. Frågan är inte om jag röstar vänster om SFP, frågan är hur mycket till vänster om SFP jag röstar. Inte för att det hjälper Sveriges kulturpolitik, men det tror jag inte att SFP gör heller, även om de nog gärna låter påskina det.

Jag vet att det här är ganska politiskt inkorrekt, men det lär väl vara ett välkänt faktum att vi finländare roas när sverigesvenskarna ställer till det för sig. Jo, det är lite fånigt, jag vet. Som finlandssvensk vet jag ju att mitt beroende av Sverige faktiskt är ganska stort, även om jag absolut inte skulle vilja bosätta mig där. Sverige är en sorts garant för att min egen språkliga ö inte blir för trång. Likväl är det ju lite irriterande med denna storebror och hans garantier för ens egen språkliga tillvaro, och det är väl också därför jag och många med mig tycker om att gotta oss i sverigesvenskarnas mindre lyckade projekt. Så förlåt mig, men jag kan faktiskt inte låta bli att tycka att det var en stor dumhet att ge Alliansen makten. Tyvärr kan jag ju inte likt i många fall konstatera att svenskarna får skylla sig själv, för politik stannar sällan enbart inom det egna landets gränser.

One comment

  1. Tja, vi kan reta oss på hur amerikanerna röstar också (hur kunde de rösta för Bush TVÅ gånger?). Vi utanför USA påverkas men har inget inflytande.

    Betr ”En bok för alla” så skrev jag om den på en svensk sajt. Alla utom en tyckte det var lika bra, varför skulle skattebetalarna göda just det bokförlaget? Momsen för böcker har redan sänkts och bibliotekslån är gratis. Och trots EBFA så läser männen mindre och mindre. Dem som inte läser når man inte ändå.

    Den enda som var emot, var mest emot om den bok som nyblivna föräldrar fått gratis ”Barnets Första Bok” skulle försvinna.

    I morgon börjar Bokrean. Akademibokhandeln startar med midnattsrea (till kl 2 på natten). Tyvärr bor jag för långt bort (bussarna slutar gå kl 12.30 på vardagsnätter).



Kommentera

