h1

lyckligt biblioteksflås

mars 5, 2007

Jubel och fröjd, Åbos litterära istid är numera över. Med andra ord: Huvudbiblioteket har slagit upp dörrarna igen efter att ha varit stängt sedan hösten 2006. I fredags öppnade huvudbiblioteket för första gången i nya bibliotekshuset, och även om Åbos befolkning har haft två dagar på sig att bekanta sig med inredning och bokbestånd rådde det fortfarande trängsel idag på eftermiddagen. Jag har inte sett så mycket folk i ett bibliotek sedan valfritt Konstens natt i hemstaden.

Själv var jag naturligtvis överförtjust i att än en gång få tillgång till ett riktigt bibliotek (förlåt mig alla filialer, men ert utbud av svenskspråkig litteratur är dessvärre rätt magert), och dessutom i en så snygg och fascinerande miljö. Jag hade sällskap av en kompis som hade besökt nya biblioteket tidigare och världsvant guidade mig till godbitarna. Vi ägnade oss åt barn-/ungdomsavdelningen som med barnaögon betraktad måste te sig rätt magisk. Inglasade små utställningsboxar i hyllor och golv, runda läsbon, lekrum med litterärt inspirerade djungeldraperier och en soffa i form av en låg amfiteater. Ljuvligt! Och allt detta i ett luftigt utrymme som känns fantastiskt ändamålsenligt jämfört med det mysiga men ack så trångbodda Hjeltska huset. Jag kunde naturligtvis inte motstå att använda den nya låneautomaten som skrattar förtjust när man lånar böcker. När får det vara så här lust- och lekfyllt på en avdelning för vuxen skönlitteratur?

Den vuxna skönlitteraturen huserar för närvarande i Juliahusets källare i väntan på renovering av gamla bibliotekshuset. Även denna litteratursamling har varit otillgänglig de senaste månaderna, så jag var tvungen att ta tillfället i akt att gå och inspektera den, även om dess nya omgivningar inte var mycket att fröjda sig över. Ändå överfölls jag av den välbekanta jag-älskar-biblioteket-känslan. I min bekantskapskrets finns en ung liten människa som avslöjar sitt ivriga och lyckliga intresse för saker genom andningen. Ju mer han flåsar, desto ivrigare är han. Jag lovar, jag var enbart en hårsmån från detta lyckliga flåsande idag. Jag var nära att hyperventilera av ren och skär lycka.

Jag har böcker hemma. Massor av olästa böcker, faktiskt. Kunde jag hålla detta i aktivt minne och samtidigt hålla mig, om inte borta från så åtminstone kall inför, bokhyllorna? Naturligtvis inte. Kom naturligtvis hem med en försvarlig hög böcker:

  • Lucía Etxebarria: Beatriz och himlakropparna
  • Anna-Karin Elde: Hej sötnos!
  • Cornelia Funke: Bläckhjärta
  • Jasper Fforde: Var är Jane Eyre?
  • Per Nilsson: Svenne (eftersom jag inte orkar vänta på att förlaget ska ersätta mitt feltryckta recensionsex.)

Jasper Ffordes bok var komplett oemoståndlig. Jag är inte i stånd att låta en bok med följande beskrivning stå kvar i hyllan:

Året är 1985, platsen är England. Krimkriget pågår fortfarande, tidsresor är vardagsmat och klonade dronter finns i var mans hem. Här tar man litteraturen på blodigt allvar: gatustrider utkämpas mellan militanta Shakespearetolkare och Marloweanhängare. Torsdag Nesta är kriminalare vid Litteraturroteln i London. När superskurken Acheron Hades stjäl ett värdefullt originalmanuskript av Charles Dickens blir hon involverad i utredningen. Plötsligt upptäcker man att Mr Quaverley i Dickens roman är utplånad i alla senare utgåvor och strax därefter finner man honom mördad. Riktigt allvarligt blir det när Jane Eyre kidnappas. det mäktiga Brontësällskapet rasar och upploppsstämning sprider sig i landet. Torsdag blir tvungen att själv bege sig in i Brontës roman för att förhindra att kaos bryter ut …

Ge mig boklov, någon. Låt mig sitta hemma och läsa självvald skönlitteratur dagarna i ända.

2 kommentarer

  1. Oj! Den där boken verkar ju suverän! Den måste jag kolla efter på bibblan nästa gång jag är där. Fast jag skulle också behöva boklov för att ta mig igenom bokhögen där hemma först.


  2. Känner mig rätt nöjd över att den världsvana kompisen var JAG…



Kommentera

