h1

skrytböcker i bokhyllan?

mars 14, 2007

Expressens nätupplaga publicerar en lista över böcker folk köper men inte läser. Listan tillskrivs brittiska litteraturvetare, men närmare information om vad de baserar urvalet på får man inte. Litteraturvetarnas runtfrågningar i bekantskapskretsen? Bokhandlarnas försäljningsstatistik i kombination med slumpvisa telefonintervjuer riktade till ett tusental brittiska hushåll?

Enligt Expressens artikel köper folk böcker för att de ska se snygga ut i hyllorna och ge ett intellektuellt intryck. (Och sedan hoppas de att deras besökare inte ska vara tillräckligt litteraturintresserade/framfusiga för att fråga om de läst boken och vad de tyckte om den?) Men okej, jag kan sympatisera till viss del. Jag köper också så kallade stora och omtalade böcker, dock i akt och mening att läsa dem. Sedan är det en annan sak att läsningen ofta skjuts på obestämd framtid, men jag har aldrig köpt en bok åt mig själv utan avsikt att läsa den. Kanske är det så de brittiska bokköparna också fungerar, för enligt Expressen är brist på tid den vanligaste orsaken till att man inte läst (ut) böckerna. Expressen dock listans böcker för sömnpiller, vilket jag ställer mig lite frågande till. Har vi svart på vitt att ägarna verkligen har börjat läsa boken och lagt den åt sidan för att den var tråkig?

Hur som helst, listan ser ut så här:

1. Vernon God Little – D.B.C Pierre (ringer inga klockor alls)
2. Harry Potter och den flammande bägaren – J.K Rowling (äger inte, men har läst)
3.  Odysseus – James Joyce (äger inte, har inte läst)
4.  Kapten Corellis mandolin – Louis De Bernieres (har fingrat på under biblioteksbesök)
5. Cloud atlas – David Mitchell (obekant)
6.  Satansverserna – Salman Rushdie (varken ägd eller läst)
7.  Alkemisten – Paulo Coelho (äger, har läst)
8.  Krig och fred – Leo Tolstoj (Äger inte, har tänkt läsa någon gång)
9.  De små tingens Gud – Arundhati Roy (äger inte, har läst under hypen, tyckte inte om)
10. Brott och straff – Fjodor Dostojevskij  (äger, har fortfarande inte läst)

13 kommentarer

  1. Teletext gjorde en undersökning bland 4,000 människor – man kan ju fråga sig hur pass representativa resultaten egentligen är. Åtminstone Guardian har rapporterat om den:

    http://books.guardian.co.uk/news/articles/0,,2031646,00.html


  2. Jag är bekant med alla titlar och återigen måste jag uttrycka min förundran över folk som köper Alkemisten för att DEN SER BRA UT I HYLLAN? Vilka är dessa människor? Om jag ägde den skulle den inta skämsplats bakom härligt tjocka The complete works of Oscar Wilde…


  3. skit i brott & straff, det är ordbajs från början till slut om du frågar mig. roligare 500-någonting sidor kan man läsa.


  4. O-huhh-huhh, isabelle, jag håller som bäst på med Brott och straff, och jag håller inte med. Det erbjöd mig den mest omtumlande läsupplevelsen på rätt länge. ”Ordbajs”, hm, jag har inte rört något som Dostojevskij har skrivit som har varit ordbajs.

    Vernon God little har jag inte läst, Ika, men det lär vara gryyyyyymt bra. Så int vet jag då.

    Odysseus och Kris och fred är jag nyfiken på. Alkemisten har riktigt bra tyckte jag. Lite väl mycket newage-mishmash-religion men ändå.


  5. hahaha, menar förstås ”Krig och fred”, men det blev ju helt kul så där också =)


  6. Haha! Jag äger Potter-boken, och har läst den. Jag har ”De små tingens gud” i bokhyllan, den är min syrras (det är rätt många av våra böcker, vi är fosterföräldrar till en uppsjö böcker som inte ryms i min bokmaniska systers bokyllor ;-), men har inte läst den, för jag läste baksidan och tyckte inte det var helt min grej. Det tropiska som syster berättade om passar iofs mig, men det där med andra gudar, njaaa. Det är skilt i Pratchett-böckerna, för där är det ju med humor och helt oseriöst. Det är ju en annan värld! Ja, och Krig och Fred såg jag på video när jag var typ sju år gammal. 😀 Självvalt? Nej, men mamma och pappa såg den så jag tittade nu samtidigt. Boken har nog nån i familjen nånstans, tror mamma och pappa (de är också fosterföräldrar till syrrans böcker, plus en mycket stor samling egna). En tjock oinspirerande bok. Men filmen var helt ok!


  7. Förresten, det hade jag tänkt fråga. Får jag länka till din sida? 🙂


  8. Oj, hur har du lyckats plugga litteratur utan att tvingats till att läsa Odysseus? Och jag säger tvingats, eftersom jag har svårt att se varför någon skulle göra det frivilligt. Att jag både äger och har läst den skyller jag helt på min litteratur-lärare. 🙂

    (Nu när jag tänker efter kanske du inte alls pluggar litteratur och jag bara fått för mig det för att du skriver så ofta om böcker…?)


  9. Elise: Jo, du har alldeles rätt för dig – jag studerar litteraturvetenskap. Fast ingen har än så länge tvingat mig att läsa Odysseus i Joyces version. Däremot var vi tvungna att läsa ett utdrag ur homeros Odysseus under första studieåret, men jag vill minnas att jag inte orkade med ens hela utdraget.


  10. Åh, men Homeros som är så häftig! Jag älskar äventyr och få böcker är så spännande som Odysséen och Illiaden. 🙂


  11. Äger ingen, men har läst De små tingens Gud p.g.a. att den var en del av en kurs om kvinnors villkor i Asien. I det sammanhanget mycket givande som skönlitterärt inlägg.


  12. Jag äger tre, vilket utgör de böcker jag läst. Potter, Alkemisten och Brott och Straff. Brott och straff har jag läst två gånger. Kommer säkert bli ytterliggare en läsning senare i livet. Den är bra, inte alls ordbajs. Punkt. En av mina litteraturlärare på univ. hade läst den 8 gånger… det kommer dock inte ske.


  13. […] av deltagarna i en undersökning om läsande som expressens nätupplaga berättar om (via ika), erkänner att de köper böcker för att verka intellektuella. Samtidigt får vi se listan över […]



Kommentera

