h1

mera oläst litteratur

mars 15, 2007

Darcy gjorde mig uppmärksam på ursprunget till listan över de olästa böckerna. Minsann, fanns där inte en lista till – i detta fall över oläst facklitteratur. Dessvärre var listan stympad, allt jag har kunnat få tag på var de fem första placeringarna. Anyway, here goes:

  1. The Blunkett Tapes – David Blunkett (Helt obekant, tydligen självbiografi av brittisk politiker)
  2. My Life – Bill Clinton (Planerar inte att vare sig köpa eller läsa)
  3. My Side – David Beckham (Nej tack)
  4. Eats, Shoots & Leaves – Lynne Truss (Äger den svenska versionen Komma rätt, komma fel och komma till punkt. Har läst den och älskar den. Anser det vara en stor förlust för alla de britter som köpt denna fantastiskt underhållande bok och inte brytt sig om att läsa den.)
  5. Wild Swans – Jung Chang (Äger sedan några år, tänker läsa.)

Britternas icke-läsvanor, med andra ord. Jag undrar hur resultatet av en liknande undersökning i mina hemtrakter skulle se ut? Vilka böcker har svenska och finlandsssvenska läsare stående olästa i bokhyllan?  Min gissning är att mina bokhyllor innehåller minst två böcker som kunde tänkas förekomma på dylika listor – Gösta Berlings saga och Kalevala. Och ja, jag tänker läsa dem förr eller senare.

7 kommentarer

  1. I österbotten har man en oläst bibel i bokhyllan…;)


  2. Nina: Poäng där – men min är läst! Å andra sidan bor den ju inte heller i Österbotten längre. 🙂


  3. Ika, inga mer listor! PUH-LEEEEASE!
    Blir matt av bara åsynen av dem… *pust*


  4. Mathias: Get used to it, jag har en böjelse för listor. 🙂


  5. *gråter hejdlöst och inser att han antagligen kommer att bli tvungen att rikta ett terrorattentat mot Ikas ord 2.0*


  6. Vilda Svanar är mycket läsvärd!

    Erkänner: Har en oläst Kalevala i bokhyllan…

    Gärna mer listor, sådana kan man aldrig få nog av.


  7. Jag medger – jag har en oläst Kalevala i hyllan. Men införskaffad med de bästa avsikter! De goda avsikterna finns kvar, jag räknar med hinna läsa den någon gång under min tid på jorden.



Kommentera

