h1

Elde på glid

mars 18, 2007

Under min återupptäckt av bibliotekets skönlitterära avdelning häromveckan hittade jag som nämnt en hög böcker att bära hem. En av dem blev faktiskt utläst (eller kanske snarare utbläddrad) redan på bussen hem från stan. Japp, så snabbläst var den. Det handlar i och för sig om Anna-Karin Eldes senaste: Hej sötnos! Anna-Karin på Cuba. Jag läste för flera år sedan hennes första, Om ingen nyper mig i rumpan snart går jag hem, och fastnade genast.

Tyvärr tycker jag att hennes rappa formuleringskonst har mattats av bok för bok, och det gör att Hej sötnos! känns som bottenskrap i jämförelse med debuten. Visst fångar hon fortfarande människorna snyggt i sina teckningar, men det räcker liksom inte. Jag saknar den vassa humorn som träffade mitt i prick. Dock finns här en riktig höjdare: Jag vet att man inte ska förvänta sig att att en annan människa ska uppfylla ens drömmar utan det där ska man fixa själv et cetera et cetera – men drömmen om frukost på sängen, den ska fanimej en annan människa uppfylla. Den där satt bra, men en lyckad formulering räddar tyvärr inte hela boken. Funkar bra att bläddra igenom på bussen, men jag lär inte ha behov av att återvända för ombläddring.

Anna-Karin Elde: Hej sötnos! Anna-Karin på Cuba. Wahlström & Widstrand  2006.  ISBN: 9146214844

Kommentera

