h1

Bokdilemman

mars 19, 2007

Dilemma 1: I fredags köpte jag, efter lite bloggsurfande i torsdags natt, Curtis Sittenfelds I en klass för sig. Kollade bibliotekskataloger över nätet i torsdags natt. Universitetsbiblioteket hade den i finsk översättning. Stadsbiblioteket hade den i finsk översättning. Biblioteket på familjens hemort hade den i finsk översättning. Jag förbannade min status som språklig minoritet och kollade bokhandelskatalogen. Napp i pocketkategorin. Nöjd Ika gör sitt livs snabbaste bokhandelsbesök på fredag före körövningen. In, raka spåret till svenska pockethyllorna, leta bok, hitta bok, köpa bok, ut igen. Dilemmat i detta? Jo, jag kommer till det. Efter körövningen och efter kvällens teaterpjäs, när jag satte mig på bussen hem från centrum och började bläddra i min nya bok. Och läste hela vägen hem. Och det skulle jag ju inte, för jag hade ju en nyss påbörjad sexhundrasidorslunta hemma som jag ska läsa ut först. Så att. Nu ligger den här och lockar mig att bläddra lite till, och läsa lite till – men jag ska inte. För övrigt stör det mig att pocketomslaget är fulare än omslaget på den inbundna boken.

Dilemma 2: Jag gillar egentligen noveller. Noveller är som kortfilm, en smaklig liten godbit att tugga och svälja på en gång, utan störande avbrott. Så långt allt väl. Men liksom, när läser man ut de här novellsamlingarna? Jag vill läsa dem. Och jag kommer ofta så långt att jag läser en eller flera av novellerna. Sedan blir de liggande, för att jag i all välmening inte vill hetsläsa dem och röra ihop de tolv olika novellerna till en enda smet, utan läsa dem som individuella berättelser. Väl tänkt, men alla romaner som jag ju också vill läsa och läsa ut kommer mellan, i evinnerlighet.

Jag ser en förenande länk mellan dessa två dilemman, nämligen de motsatta viljorna i mitt läsande jag. Det finns så många böcker jag vill läsa, för att de verkar så intressanta, för att de viskar lite löftesrikt om njutbara läsupplevelser. Och detta i sin tur gör att jag vill läsa så många böcker som möjligt, och att jag ibland blir lätt besatt av tanken på att läsa ut den och den och den boken, för att kunna gå vidare till nästa. De här båda viljorna – att vilja njuta av läsupplevelsen och att vilja läsa ut boken – står ibland (men inte alltid!) i strid med varandra. Ack.

3 kommentarer

  1. Åh jag har exakt samma dilemma(n). Men det blev dock lättare efter att jag läste Olof Lagerkrantz Konsten att skriva och läsa. Han tyckre det var fullkomligt bisarrt att han i sin ungdom läste genom böckerna SÅ FORT HAN BARA KUNDE, för att gå vidare till nästa. När han blev äldre resonerade han som så att kunskapen och visheten kommer först när man kan ta det lugnt och på riktigt kunna njuta av en bok och FÖRSTÅ den.


  2. Och ja – I blame my youth för att jag har samma dilemma som dig. Just so you know.


  3. Mathias: Jag läste Lagercranz bok till inträdesförhöret en gång i tiden. minns den som bra, fast det där med läshastighet och visdom tog jag uppenbarligen inte riktigt till mig. Var väl för ung, kantänka. 🙂



Kommentera

