h1

Den vita lejoninnan

mars 19, 2007

Ännu en deckare i audioformat. Deckarna är tätt förekommande bland bibliotekens cd-böcker, och just Henning Mankell har genom åren varit välrepresenterad. Jag tror att det här är den fjärde eller femte av hans deckare som jag lyssnar till. Jag har inga intentioner att konsumera böckerna om kommisarie Wallander i kronologisk ordning, och det funkar i allmänhet bra att lyssna till dem i den ordning man råkar hitta dem. Inläsaren Michael Nyqvist är ny för mig i det här sammanhanget, och ibland har jag lite svårt att koppla bort hans filmroller när jag lyssnar. Ett större problem är att han läser fel allt emellanåt, utan att detta har rättats till genom omtagningar.

Den vita lejoninnan är den tredje boken i Wallander-serien, och utspelar sig efter Hundarna i Riga (som jag faktiskt har lyssnat till på kassett, för många år sedan). En kvinnlig fastighetsmäklare försvinner, och hittas sedan död. Mordet på henne förbyllar polisen eftersom man har svårt att se varför någon skulle vilja döda henne, i synnerhet som mordet kan betecknas som ytterst rått. Det visar sig dock att offret bara har haft oturen att komma i vägen för två män som förbereder ett politiskt attentat i Sydafrika. Allt detta tar det lite tid för polisen att pussla sig fram till, medan läsaren får veta det i ett mycket tidigare skede eftersom man får följa både mordoffret och mördarens uppdragsgivare respektive kompanjon.

Jag är lite kluven till den här deckaren. Förvisso är sydafrikaskildringen intressant, men egentligen är jag inte alls förtjust i alla dessa konspirationer på internationell nivå. De gör egentligen själva mordhistorien ganska ointressant. Jag hade hellre sett att mordet hade haft en mer lokal förankring, något i stil med att den ordentliga fastighetsmäklaren hade ett annat liv bakom den polerade fasaden. Psykologiska teorier och tekniskt polisarbete tilltalar mig mer än att läsa om hur Kurt Wallander får agera hjälte och på egen hand slåss mot ondsinta utländska brottslingar.

Henning Mankell: Den vita lejoninnan. Uppläsare: Michael Nyqvist. Bonnier Audio 2003, 17 cd skivor, ca. 18 timmars speltid. ISBN: 9179531148

3 kommentarer

  1. Uuuuh # 1: Deckare.

    Uuuuh # 2: Deckare i audioformat.

    Men du visste väl redan att jag inte gillar deckare…? =)


  2. Mathias: Jodå, jag är mycket medveten. Däremot förstår jag inte varför de skulle bli än mer motbjudande i audioformat? Eller menar du att de bildar en helt egen genre?


  3. […] Den vita lejoninnan – (Henning Mankell Den här lyssnade jag nyligen på som cd-bok. Wallander leker hjälte, får mig att misstänka att han är något av Mankells alter […]



Kommentera

