h1

den som söker finner… nånting, åtminstone

mars 20, 2007

Såhär med jämna mellanrum brukar jag ju höja wordpress till skyarna av en eller annan anledning. Den mest grundläggande anledningen av dem alla var till en början att WP inte var som bloggen.fi, men med tiden upptäcker man att WP har finesser i sig själv också.

Ganska länge har jag fascinerats och roats av den statistik kallad Search engine terms som berättar för mig vilka sökord mina besökare har använt för att hitta hit. Gårdagen var en riktigt intressant dag ur sökordsstatistisk synvinkel. I den mer logiska ändan hittar vi budskap om boken ingen grekisk gud precis. Jag kan förstå det, eftersom jag har nämnt boktiteln. Men den stackare som hamnade på min blogg fick knappast vad han eller hon var ute efter. Den som hittade hit genom att söka på annat ord för tidsperiod skulle kanske ha haft större nytta av att använda sig av synonymer.se. Roligast igår var helt klart sökningen på onödiga finska ord, jag fick en sån massiv flashback till min egen gymnasietid och kampen med det andra inhemska. Roligast någonsin är helt klart sökorden svensk balad musik. Värst mycket hopbuntade cd-skivor kan jag dessvärre inte stå till tjänst med.

För att ingen ska tro att mina stackars googleguidade besökare alltid hittar hit i villfarelsen att de ska få något helt annat än de får kan jag berätta att det gläder mig att en återkommande sökning är Den tatuerade fjärilen, ibland dessutom med tillägget recension. Att så många besökare hittar hit den vägen har faktiskt en förklaring (bortsett från att jag faktiskt bloggat om just den här boken). Jag gjorde nämligen en egen testsökning med hjälp av google, och till min förvåning (och förtjusning) visade det sig att mitt blogginlägg utgör nummer två på listan över sökresultaten. Det placerar sig före både nätbokhandlarna och förlaget.

One comment

  1. Ja, det är roligt med sökstatistik. Och nu får du säkert ännu mer träffar eftersom du nämnt söktermerna igen. 🙂



Kommentera

