h1

Sommarstöld

mars 21, 2007

Alldeles plötsligt blev jag bestulen på min sommar. Ibland är livet sådär fruktansvärt besvärligt och motsägelsefullt. Ett glädjebesked med sorgligt efterspel. Det blir inga österbottniska ljusa försommarnätter, inga långa barfotapromenader. Inga vandringar till jordgubbslandet före frukost under lediga högsommarmorgnar. Inga nattliga simturer vid folktomma badstränder. Inga cykelturer till jobbet med havsdoft i näsan, och ingen första aning av höstkänning när man nås av doften av mognande säd.

Det blir Fucking Åbo istället. Asfalt och betong, skitiga Aura å och ett näst intill tomt socialt liv, eftersom alla andra lämnar staden till förmån för mer lantliga tillhåll. Jag är bitter. Jag bad inte om att bli berövad min sommar! Jag bad inte om en eländig storstadsvariant fem timmars tågresa från dem jag vill tillbringa min sommar med. Och ändå är det vad jag får.

Så jag läser Karin Boye med rödgråtna ögon och förvånas av hur livet går i cirklar. Även i tonåren brukade jag läsa Boye med rödgråtna ögon, fast då var Boye och tårarna mer intimt förknippade med varandra i ett snårigt orsak-verkan-samband. Nu är de båda händelserna oberoende av varandra, och likväl sammanfaller de.

3 kommentarer

  1. Jo, paddorna tar sig dit av sig själv. När det blir för kallt ute gissar jag. Vi har ingen riktig källare utan bara en krypgrund. Vi brukar hjälpa dem ut om våren. Bär ner dem till bäcken.

    Tack för tumhållningen! Än så länge har ingen hört av sig…


  2. Oj, jag beklagar. 😦 Det är inte kul när det inte blir som man har tänkt sig, och sommar är ju mest sommar när man är ”hemma” eller i alla fall hemåt och med de människor man brukar spendera sommaren med. Lite som jul. Men säkert blir Åbo vackert i sommar, och alltid lämnar det väl någon kotte kvar i Åbo? Lena om ingen annan. 🙂 Varför blir du kvar? Hoppas det känns ljusare snart! KRAM!


  3. Åh, vad synd! Men jag tror ju att du hittar din sommar i Åbo också!
    Jag måste också påpeka att jag gillade detta blogginlägg – snyggt skrivet, gillade stilen!



Kommentera

