h1

blåsljud

mars 26, 2007

Det är ett rätt välkänt fenomen att jag är svag för blåsinstrument, i synnerhet i pop-/rockarrangemang. (Dock med ett undantag: saxofoner. Får jag bestämma ska saxofonerna hålla sig på mattan och inte utmärka sig desto mer). Nåväl, blåsinstrumentfynden för dagen ser ut så här, i kronologisk ordning:

Alanis Morissette: That I Would Be Good. Bortsett från att låten i sig är himla skön kröns den dessutom av ett snyggt flöjtparti i slutet. Me like. Dessutom är det ytterst trevligt att jag uppskattar just den här låten, eftersom den härstammar från albumet Supposed Former Infatuation Junkie som jag till min besvikelse aldrig har kommit att tycka om. Nu råkade winampen slumpa fram nämnda låt för ett par dagar sedan, och tagen ur sitt sammanhang väckte den mitt intresse. Igår natt dök den upp i huvudet på mig, vilket ledde till att jag självmant letade upp den idag, och lyssnade på den flera gånger. Jag upphör aldrig att fascineras över att musik kan göra såna här saker med en. Man lyssnar på en skiva en eller flera gånger, och man tycker inte om den, även om man kanske gärna vill tycka om den. Man lägger undan den, och en dag råkar man lyssna igen, och plötsligt så är det något i musiken som når fram till en som om man hörde den för första gången, eller som om man återsåg en gammal vän. Det har hänt något under mellantiden, med mig och mitt lyssnande. Alternativt är jag bara på annat humör. I vilket fall som helst: Jag fascineras av att upptäcka det fantastiska i musik som jag inte är van att tycka om.
Säkert!: Du kanske var på Holmön. Underhållande på det där bitterljuva sättet (jag skulle skratta åt texten om det inte var för att den kommer så nära ett beteende jag har känt igen hos mig själv), dessutom med en klarinett som får trevligt mycket utrymme. Kul, speciellt med tanke på att dylik musik inte direkt är nerlusade med klarinetter. Säkert! är för övrigt min gamla favorit Hello Saferide, fast på svenska. Nyupptäckt hemma hos mig, men jag tror att hon kommer att spelas en hel del framöver.

4 kommentarer

  1. Hejsan!
    Känner inte till singermaskiner faktist, förutom att min mamma hade en uråldrig sådan tidigare. Hittade en länk med sömmarna. http://www.singermachines.co.uk/stitches/3709stitchs.htm
    http://www.singermachines.co.uk/Machines/Singer/Singer.htm

    Jag har nog sytt många trikåplagg med smal sick-sack. Men å andra sidan – om du skall ha symaskinen länge kan det ju vara en idé att köpa en ”lite bättre” maskin än du egentligen har råd med. Är du medlem på sysidan.se? där kanske man också kan få tips! Kanske det kan vara en idé att titta runt ett tag innan man slår till. Ganska ofta (åtminstone här i Vasa) brukar de också ha rea på mäss-maskiner, då kan man få maskinerna rätt billigt.


  2. Men du, vad har du emot saxofoner? Jag har alltid drömt om att spela saxofon, kan få rysningar av hur vackert det i bästa fall låter. Gjorde ett seriöst försök när jag var sisådär 12 år och lånade hem en saxofon. Men eftersom jag bara fick en grepptabell, och ingen undervisning, hände inte så mycket…


  3. miajohanna: Jag är inte säker på varifrån det kommer, men jag misstänker att det åtminstone delvis har att göra med att jag förknippar saxofoner med dansband. Och det värsta av allt i saxofonväg är den läskiga låten Careless Whisper… yuck! Det är överlag något i saxofonljudet, speciellt i de högre tonerna, som jag bara inte tycker om.


  4. […] 15. Alanis Morissette Åh, Alanis, min terapimusik. År 2007  var året när jag efter många försök, upptäckte hur bra Supposed Former Infatuation Junkie-albumet egentligen är. I synnerhet That I Would Be Good, som jag lyssnade så mycket på i våras. […]



Kommentera

