h1

Tack, Maria!

april 6, 2007

Maria Gripe är död. Det är inte direkt förvånande, med tanke på att hon var 83 år gammal, men det känns ändå lite vemodigt. Fantastiska Maria Gripe som gav mig så många läsupplevelser i barndomen – och även senare. Jag läste Josefin i sexårsåldern och blev både illa berörd och fascinerad. Samma år visade svt Flickan vid stenbänken. Jag tittade storögt och minns min oerhörda fascination. Ett par år senare hittade jag Skuggan över stenbänken på biblioteket, lånade den och väntade mig en slags repris av favoritserien, fast i bokform. Blev mycket förvånad över att de aldrig ens kom till Rosengåva innan boken tog slut, men hittade ganska snabbt de efterföljande delarna. Skuggsviten har jag läst om ett par gånger sedan dess, och aldrig riktigt begripit hur jag kunde läsa de här böckerna i 8-9-årsåldern och tycka om dem, trots att så mycket rimligtvis måste ha gått mig över huvudet.

Och sen, sen hittade jag Tordyveln flyger i skymningen och Agnes Cecilia, även de lästa och omlästa. Att Maria Gripe nu har sällat sig till samma sällskap som de två andra stora författarna från barndomen – Astrid Lindgren och Tove Jansson – är väl egentligen inte sorgligt för mig personligen. Jag kände henne inte, men jag kände hennes berättelser och fiktiva personer, och de finns fortfarande kvar. Så tack, Maria, för alla ord du gav mig och alla andra. För mig är all den litteratur stor som följer mig och växer med mig – just sådana är många av dina böcker.

4 kommentarer

  1. Min favorit bland Grippes böcker blev ”Glasblåsarens barn”. Glömmer aldrig hur jag upplevde boken när jag läste den första gången! Så stark, så sorglig och så full av hopp.

    Jag hade lyckan att träffa Maria Gripe när jag en gång läste litteratur; hon var som en figur ur sina böcker… släkt med Agnes Cecilia -helt klart!


  2. Usch så lyckades ja få felstavning i första raden
    GRIPE så klart!

    Sorry.


  3. Skuggserien, Agnes Cecilia och Tordyveln flyger i skymningen tillhör mina absoluta favoritböcker som ung. Och fortfarande! Jag läser om Agnes Cecilia med jämna mellanrum och tycker fortfarande lika mycket om den. Jag blev lite ledsen över att hon är borta också…


  4. Agnes Cecilia är den enda av de där jag har någon speciell relation till. Men jag kan inte säga om jag läst den eller endast sett den på tv. Jag tycker iaf mycket om tv-versionen.



Kommentera

