h1

Svart stig

april 11, 2007

Jag börjar ha ett ytterst gott öga till Åsa Larssons deckare. Häromåret lyssnade jag på Det blod som spillts och tyckte bra om den. Nu har Svart stig kommit i min väg, och även den var en riktig höjdardeckare, trots att det inte fanns några religiösa teman i bakgrunden den här gången.

Rebecka Martinsson återhämtar sig efter den psykiska kris hon råkat in i under upplösningen av Det blod som spillts, och lämnar Stockholm för farmoderns hus utanför Kiruna. Än en gång kommer hon i kontakt med kirunapoliserna Sven-Erik Stålnacke och Anna-Maria Mella som den här gången löser ett fall med en död finanskvinna.

Svart stig är förvisso en deckare, men men minst lika viktig som deckarintrigen och mordfallslösandet är människorna kring mordfallet och kring offret. Om religionen varit ett tema i Larssons tidigare deckare har hon här ersatt den med återkommande funderingar kring olika personers uppväxt och barndomsminnen. Hur blir vi de vi är? Är det arv eller miljö som spelar in? Kan man verkligen lämna sin bakgrund bakom sig?

Larssons dialoger känns oerhört träffsäkra. Speciellt förtjust är jag i den norrländska satsmelodin, och jag noterar förtjust att även norrlänningarna använder ”som” som utfyllnadsord. Jag lyssnar nästan som besatt, och det enda smolket i glädjebägaren är att Katarina Ewerlöfs annars så skickliga uppläsning störs av hennes uppenbara svårigheter med de finska inslagen.

Jag vågar redan nu lova att jag kommer att läsa Åsa Larssons kommande böcker om Rebecka Martinsson. Spänning och mordutredningar i kombination med något av genrens bästa person- och miljöskildringar – ge mig mera!

Åsa Larsson: Svart stig. Bonnier Audio 2006, 9 cd-skivor (ca. 11 timmars speltid). Uppläsare: Katarina Ewerlöf. ISBN: 9179534732

5 kommentarer

  1. Jag tyckte också Det blod som spillts var riktigt bra, den höll mig vaken flera nätter för att jag inte kunde stänga av min mp3-spelare. Som du säger så känns hennes deckare betydligt mer inriktade på brottets kontext – på ett smart sätt också, inte som Camilla Läckberg som faktiskt är *fruktansvärt* dålig.


  2. Jag skulle verkligen vilja gilla att lyssna på ljudböcker, men jag har inte lyckats omfamna dem, dels för att jag irriteras för att det går så sakta, det går ju så mycket fortare att läsa text än att höra den, och när jag är ute och promenerar eller gör andra saker där jag vanligen lyssnar på musik i ipoden, så börjar jag obönhörligen tänka på annat när jag försöker ljudbokslyssna. Vad gör jag för fel…?


  3. Daniel: Kanske ljudbokslyssnandet inte funkar för alla? Jag tycker att det är ett utmärkt sätt att kunna läsa när händer och ögon är upptagna med annat. Därför tänker jag inte så myckcet på att det tar längre tid, eftersom jag ägnar mig åt det under tid som ändå inte skulle kunna ägnas åt läsning.


  4. Nej, det är väl så kanske. Men det grämer mig, för jag skulle verkligen vilja kunna uppskatta det, det känns som en … ja, sympatisk sysselsättning tycker jag.


  5. I’m part way thru and am alternately lost in the psychodrama and captivated by the characterization . Reminds me in some ways of Manniskor utan Hund.
    I read used books I find on Abebooks,
    and listen to audiobooks as I drive on my daily 40-minute commute. For the past two years
    I’ve been reading/listening to
    Swedish and Norwegian detectives and
    classics. As someone with a love of languages, I especially love the sound of your best Swedish readers.
    Slow? As a foreign listener, I follow
    ljudbocker best if
    I reprocesss the sound files to further slow*
    the rate of speech to 60-70%, and boost and
    compand the consonant frequencies (1-4kHz).
    Then I hear the text even better than I could read it on the page. I can even repeat along, or simply listen to every nuance. Even when I don’t know a
    a passage fully, I enjoy it as I might
    enjoy listening to a new composition
    played by a favorite orchestra…
    Ika, I’ll keep an I out for titles from your list,
    as I’ve enjoyed a few already.



Kommentera

