h1

bokbloggarna uppmärksammas

april 15, 2007

I fredags blev jag glatt överraskad när jag, via en annan sida, upptäckte att min blogg minsann omnämns i senaste numret av Svensk bokhandel.  Planerade att gå till universitetsbiblioteket på måndag och leta upp tidningen, men nu slipper jag det eftersom textmissbrukaren har lagt upp ett foto av tidningssidan. Fick svar på frårgan om hur min blogg lyckats hamna i Svensk bokhandel, tydligen har man snappat upp mitt kvartalsrapporterande. Skribenten benämner av någon anledning min blogg ”Ika 2.0”, kan inte låta bli att tycka att det är lite slarvigt researchat.

Jag förutspår att antalet bokbloggar kan komma att öka lavinartat när folk får nys om att förlagen numera har börjat skicka recensionsexemplar till en del bokbloggare. Kul att förlagen inser att det inte bara är de traditionella kanalerna som kan marknadsföra deras böcker. Själv får jag ju redan en hel del recensionsexemplar av barn- och ungdomslitteratur, men har faktiskt inte bloggat så aktivt om dem i år. Mestadels beror det på att jag har varit lite dålig på att läsa just den här typen av litteratur på sistone, bortsett från en liten spurt inför senaste deadline. Jag har också haft en del funderingar kring om de böcker jag recenserar mot betalning ska särbehandlas, om deras recensioner ska hinna gå i tryck innan jag bloggar om boken. Förvisso använder jag mig inte av samma text när jag recenserar i pappersmedia och när jag recenserar på bloggen, men en del funderande har det ändå blivit. Är det okej att de som läser min blogg får veta vad jag tycker om en viss bok förrän recensionen går i tryck? I det fallet blir ju den tryckta recensionen på sätt och vis gammal skåpmat. Å andra sidan är texterna inte identiska, eftersom de tryckta recensionerna är längre och mer ingående. Dessutom har Åbo Underrättelser, som jag skriver för, ganska liten spridning. Bloggrecensionerna skulle också kunna fungera som uppvärmning och minneshjälp inför skrivandet av tidningsrecensionerna.

2 kommentarer

  1. Grattis till omnämningen ändå! Tjusigt med bild och allt, trots missen.


  2. Oh, jag visste inte att du skrev för ÅU! Skall verkligen ta och dubbelkolla vid nästa bokrecension. Grattis till omnämningen!!



Kommentera

