h1

Kiffe, kiffe imorgon

april 18, 2007

Under en hastig genomgång av bibliotekets nyhetshylla råkade jag plocka med mig Faïza Guènes Kiffe kiffe imorgon. Invandrarskildring från parisförort kändes definitivt som något jag inte läst förr, dags att variera sig. Bokens jagberättare Doria är femton år och bor i en parisförort med det falskt klingande namnet Paradiset. Fadern har lämnat familjen och återvänt till Marocko för att gifta sig med en yngre kvinna som förhoppningsvis ska föda honom en son. Modern städar hotellrum och har efter närmare tjugo år i förorten fortfarande inte sett Eiffeltornet.

Dorias berättelse om duster med lärare och socialassistenter, om skammen i att vara fattig och gå i begagnade kläder och om ilskan mot fadern som övergett dem skulle kunna vara hjärtskärande. Det är den inte, eftersom den levereras kryddad med stora doser svart humor. Jag sitter och fnissar åt de dråpliga beskrivningarna, ibland med ett litet stygn av dåligt samvete – får man ha roligt åt det här?

Nej, det här är ingen dyster misärbeskrivning, och på sitt sätt är väl också det ganska tacksamt. Doria är en fighter, trots sin periodvisa svartsyn, och förortslivet är faktiskt inte bara elände.

Jag gillar den mörka humorn och Faïza Guènes rappa berättande om Dorias liv. Likaså uppskattar jag de litterära referenserna som hon lägger i Dorias mun. Mer än så blir det inte. Kul och ganska skärpt underhållning, men knappast en bok jag kommer att minnas om fem år.

Faïza Guène: Kiffe, kiffe imorgon. Norstedts 2006, 169 sidor. ISBN: 9113015184.

Kommentera

