h1

separationsångest

april 18, 2007

Efter flera veckors tittande har jag nu nått sista avsnittet i sista säsongen av Cold Feet. Jag var inte superimponerad från början, men under veckornas gång blev jag allt mer engagerad i de här fiktiva personernas liv. Och nu ska jag lämna dem, nu finns det inte mer. Nu får jag inte veta hur det går, för ja, det går liksom ingenstans alls.

Det finns en litterär motsvarighet. Jag upplever samma sak varje gång jag har läst Elizabeth Jane Howards Cazalet-krönika. Jag har läst den tre gånger, och det är i det närmaste smärtsamt att skiljas från personerna i den när fjärde boken når sitt slut. Varje gång. Och för den som undrar: Cazalet-krönikan är inget oerhört litterärt mästerverk, prisbelönat och älskat av kritiker världen över. Ändå har böckerna något som gör att jag inte kan sluta om jag väl börjar läsa. Bara en sida till. Bara en bok till…

Men åh. Hur kan skaparna av Cold Feet lämna oss mitt i allt det här? Hur ska det nu gå för de stackars karaktärerna?

3 kommentarer

  1. Fortfarande, ca 10 år efter serien lades ner, har jag ångest över hur Earth 2 slutade. Det var en riktigt bra science fiction-serie som slutade men en gräslig cliffhanger – som vi aldrig fick upplösningen till eftersom serien hastigt och lustigt lades ner. Ett av mitt livs stora trauman. 🙂


  2. Åh! Upplevde själv Cold Feet-separationsångest för ett par månader sedan. Mycket smärtsamt.


  3. Å! Jag har också varit fast i Cold Feet, fast när serien kom på tv. I omgångar, både från Finland och Sverige. Det tog länge innan jag slutade oroa mig för figurerna i serien… Nu är det i stället Desperate Housewives. Vi har två säsonger på dvd. Jag vet rätt bra vad som händer under den tredje säsongen, och det går bara UTFÖR, så jag både vill och vill inte se nåt mer av serien… Men samtidigt vill jag ju fortsätta följa med dom, heja på dom, hoppas att det blir bra till sist! Och nu, när vi sett alla avsnitt vi har, är det ju så tomt utan mina vänner hemmafruarna…
    Hej by the way! 🙂



Kommentera

