h1

I en klass för sig

april 22, 2007

I en klass för sig är boken jag beslutsamt jagade rätt på efter att ha läst positiva omdömen om den i diverse bokbloggar. Lovord från höger och vänster – och dessutom en interantskoleskildring. Jag är svag för dylika, präglad som jag är av barndomens läsning av bland andra Enid Blytons S:t Clare-serie.

Detta är dock långt från barndomens tillrättalagda och sedelärande böcker om prydliga flickskoleelever. Fjortonåriga Lee lyckas bli antagen som stipendiat till ansedda internatskolan Ault, och befinner sig plötsligt i en främmande värld där de sociala spelreglerna ser helt annorlunda ut än hemma i småstaden. Lee, som är van att vara både duktig i skolan och hyfsat populär upptäcker att i en skola befolkad av rika, snygga och begåvade elever är hon plötsligt ingenting.

I en klass för sig följer Lees år på Ault, berättade av den något äldre Lee. Jag gillar berättargreppet – dels ger det Sittenfeld möjligheter att koppla ihop händelser oavsett kronologi, och dels gör det att mycket av det som tonåriga Lee tampas med och grubblar över redan är färdiganalyserat av den vuxna Lee. Berättaren är äldre och mer mogen än sin huvudperson, men kan ändå återge händelserna väldigt trovärdigt och ur ett ”så här kändes det”-perspektiv.

Jag är såld på Sittenfelds debutroman, som inte bara är en skildring av tonår och uppväxt, utan lika mycket en skildring av mänskliga sociala spel. Många gånger under läsningen hittar jag partier som beskriver situationer jag själv känner igen mig i och kan relatera till. Över huvud taget tycker jag att bokens styrka ligger i beskrivningarna av känslolägen och situationer. Allting blir levande som om jag hade sett det genom egna ögon. Helt klart något av det mest njutbara jag läst på länge.

Curtis Sittenfeld: I en klass för sig. Månpocket 2007, 443 s. ISBN: 9170014468

2 kommentarer

  1. […] snart ett år sedan läste jag Curtis Sittenfelds I en klass för sig och älskade internatskoleskildringen men […]


  2. […] Jerusalem Jón Kalman Stefánsson: Sommarljus och sen kommer natten Curtis Sittenfeld – I en klass för sig Johanna Nilsson – Konsten att vara Ela Åsa Larsson – Till dess din vrede upphör […]



Kommentera

