h1

österbottenhelg, mestadels i verkligheten.

april 30, 2007

I gammal vanlig ordning leder österbottenvistelse till mindre bloggande. Jag kan ju om inte annat beskylla laptopens tangentbord som jag inte alls kommer överens med. Det krävs mycket korrekturläsande och rättande i de texter jag skrivit på laptoptangentbord…

Tog tåget upp på fredagen, läste ut Vibeke Olssons Molnfri bombnatt under resan, och var ytterst förvirrad när tåget närmade sig Tammerfors station och jag såg upp från boken och hamnade i verkligheten, som plötsligt var så främmande. Ett ögonblick trodde jag faktiskt att de stommar till skogmaskiner som man ser på Metsos gårdsplan var stridsvagnar. Jag är lättpåverkad, och Olsson skriver så att man inte kan låta bli att lämna verkligheten. Undra på att det blir lite av en kulturchock att komma tillbaka till sin egen tid efteråt.

Helgen har ägnts åt vänumgänge, loppisfyndande, sömnadsexperiment (kan man inte få studieveckor för allt som man lär sig av att sy om en stor oformlig skjorta till en figursydd blus med puffärmar?), klappande av katter och invigande av våffeljärn. Har försökt läsa, men det recensionsexemplar av Per Nilssons Svenne som jag verkligen borde läsa lockar inte alls just nu. Egentligen skulle jag ha läst den inför förra deadlinen för säkert två månader sedan, men två tredjedelar in i boken upptäckte jag att mitt exemplar var feltryckt. Nu har jag fått ett nytt exemplar och försöker komma in i handlingen igen. Jag vet ju att ämnet är viktigt och behjärtansvärt, men just nu har jag svårt att engagera mig och önskar lite dumt att Nilsson kunde skriva mer som Olsson. I alla fall lika medryckande.

Kommentera

