h1

Birgitta och Katarina

maj 1, 2007

Jag varierade mitt deckarintag på ljudboksfronten, och plockade upp Alexandra Coelho Andorils Birgitta och Katarina på biblioteket. Har läst om författaren för ett tag sedan, och dessutom tyckte jag att det lät intressant med en roman om Heliga Birgitta. Dessvärre blev jag ganska besviken.

Birgitta och Katarina berättar om Birgittas liv, från tidig barndom till ålderdom, och om hennes förhållande till dottern Katarina. Samtidigt får man följa allt som händer omkring dem, allt från kampen om kungatronen i det dåvarande Sverige till pestens härjningar på den europeiska kontinenten. Och det här låter ju bra, men är det dessvärre inte. Eller snarare: boken lyckas inte alls fånga mitt intresse. Ibland orkar jag bara inte gå efter cd-spelaren, trots att jag gör något som kunde passa bra ihop med ljudbokslyssnande, för jag är helt enkelt inte lockad att lyssna vidare. I vissa lägen blir handlingen intressant när man väl börjat lyssna och ta till sig, men den framkallar mycket sällan något sug efter att få veta mera. Synd, för det lät så lovande med en romantolkning av Birgittas liv.

Alexandra Coelho Ahndoril: Birgitta och Katarina. Bonnier Audio 2006, 6 cd-skivor (speltid: ca. 7 timmar 17 minuter). Uppläsare: Ingela Olsson. ISBN: 9179534112

One comment

  1. författaren har även skrivit en bok om tycho brahe. den var iofs också lite småseg, precis om du säger om birgitta och katarina. inget som griper tag direkt, men jag har för mig att jag på något vis ändå uppskattade den. kanske mest för att den tog slut 🙂



Kommentera

