h1

stilla valborg

maj 1, 2007

Valborgsfirandet har gått lugnt till för min del i år – och kanske inte bara för min del, för när jag cyklade hem igår vågade jag mig på att ta vägen genom studentbyn (som jag i nårmala fall brukar undvika just den här kvällen), och där var i det närmaste folktomt.

Brahe Djäknar och mösspåtagning på Vårdberget igår kväll – aldrig känner man sig så borgerligt finlandssvensk som vid det tillfället. Efteråt stillsam men mysig grillkväll på balkong med fin utsikt och många tända ljus. Och en elgrill som inte behöver stinkande tändvätska.

Det märkligaste med valborgsmässoaftonen för min del var att jag hade en dygnsrytm som matchade normen, för första gången på vem vet hur länge. Jag inte bara steg upp klockan sju på morgonen (dylikt händer faktiskt ibland, under varierande tvingande omständigheter), utan var dessutom i säng fem minuter före midnatt. Det är tillåtet att tappa hakorna nu, gott folk.

Idag har jag skippat picknicken i kylan. Beslöt skjuta upp på-gräsmattan-ätandet tills vädret blir mera gynnsamt. Istället har jag suttit hemma och förfärdigat den makeover av loppisfyndad skjorta som jag påbörjade i fredags. Upplevde ett ögonblick av stor fascination när jag drog i rynktrådarna och såg puffärmen ta form. Det är logiskt att man får ett dylikt resultat, ändå var det grymt fascinerande, nästan som trolleri.

Kommentera

