h1

Jag vägrar vara svensk

maj 5, 2007

Tom Sörhannus har skrivit ihop en profinlandssvensk text till SvD. Förvisso är det bra om någon anstränger sig för att upplysa svenskarna om finlandssvenskarnas existens, och visst har Sörhannus rätt i att sverigesvenskarna verkar vara skrämmande omedvetna om svenska språkets existens utanför Sveriges gränser. Jag kan också hålla med om att finlandssvenskan inte överlever på egen hand, utan stimulans från och utbyte med Sverige. Allt det här är gamla sanningar för oss finlandssvenskar, vi kan inte annat än nicka instämmande. Alla har förmodligen vid flera tillfällen frustrerats vid kontakten med sverigesvenskar som aldrig hört talas om finlandssvenskar. De flesta är förmodligen allergiska mot komplimanger för sin goda svenska. Rikssvensken menar så väl, och ändå känner finlandssvensken sig påtrampad och ignorerad för att det som är tänkt att vara beröm snarast blir hånfullt – jag vet inget om din existens, jag lever i uppfattningen att svenska endast talas i Sverige och att utanför Sverige bosatta svenskspråkiga lär sig detta språk medelst grammatikbok.

I sin debattartikel påpekar Sörhannus helt riktigt att finlandssvenskarna inte är finnar, men går sedan vidare till att klassificera oss som svenskar. Lite hoppfullt tänker jag att han kanske syftar på språket, och kan tänka mig att ha ett visst överseende – det är ju trots allt så behjärtansvärt att han försöker upplysa rikssvenskarna. Ända tills jag når artikelns slut och läser följande:

Vi svenskar i andra länder behöver idag en samlande kraft som kan se att nationalitet handlar om mera än landsgränser.

Sörhannus menar alltså att finlandssvenskarna är av samma nationalitet som Sveriges befolkning. Jag vägrar. Jag vägrar vara svensk i den bemärkelsen. Jag är inte överdrivet patriotisk i vanliga fall, men den här typen av åsikter får mig att bli det. Vad är en hockeylandskamp mot en debattör som påstår att jag och min familj nationellt sett har vårt hem i Sverige? För det är det Sörhannus gör. Han gör samma sak som de svenskhatande finnar man ibalnd stöter på, de som upplyser en om att man talar finska i Finland och att svenskatalande bör åka hem till Sverige. Totalt omedveten om att Finland har varit släktens hemland i fler generationer än jag kan räkna. Helt igenom bortseende från det faktum att Sverige inte är mitt hemland, och förmodligen inte ens skulle bli det om jag bosatte mig där. Så snälla Sörhannus – blanda inte in nationalism i dina strävanden för bevarandet av svenskan i Finland. Inte i mitt namn.

Andra bloggar om: finlandssvenskhet, Sverige, Finland, Tom Sörhannus

intressant.se

4 kommentarer

  1. Intressanta tankar.
    Jag kommer tillbaka till tankarna om varför inte människor kan låta andra människor ha den självklara rätten att själva avgöra sin identitet.
    Det här gäller på så många områden. En identitet är alltid något djupt personligt som inte kan bestämmas av någon annan!


  2. ”Vad är en hockeylandskamp mot en debattör som påstår att jag och min familj nationellt sett har vårt hem i Sverige?”

    Nja, att vara av samma nationalitet är inte liktydigt med att höra hemma någon annanstans. Läser man artikeln ser man också att detta är Sörhannus själva poäng.


  3. Vi österbottningar har i alla tider kallat oss själva svenskar (i förhållande till finnar) utan en tanke på att det skulle ha något med Sverige att göra. Att T.S vill utvidga det begreppet och peka på vår historiska och kulturella gemenskap med svenskarna i Sverige borde väl inte göra att en finlandssvensk protesterar? Inte jag åtminstone. Men jag förstår att begreppet kan orsaka förvirring i de mera tvåspråkiga och finskspråkiga delarna av landet.


  4. Jag kommer att tänka på en bok som heter ”Finlandssvenskar – Fuskfinnar eller Östsvenskar?” Den behandlar just den här problematiken. Den är skriven av Leif Höckerstedt, om du är intresserad av att läsa den.

    Men jo. Jag är född i Stockholm och bodde där en under en del av min barndom, men inte är Sverigr mitt nationella hem. Inte ens fast jag pratar svenska som modersmål. Känner mig nog mera finsk. Jag har börjat känna en gnagande aversion gentemot hela det här skitet med finlandssvensk identitet också. Vad är nu sen det? Och hur kan man koppla identitet till ett språk? Om inte min identitet överlever svenskans försvagning i Finland, så är det inte mycket till identitet över huvudtaget.

    Lite karikerade åsikter det här, märker jag. Men det får vara så då =)



Kommentera

