h1

kom an, bönder!

maj 13, 2007

Den mest… innovativa beskrivningen av shackspelets grunder jag har sett på mycket länge:

Schack är strategispelet där bönder slåss mot kungligheter på en bräda där
varannan ruta är vit och varannan svart.

(Nyhetsbrevet Om ett ord, fredag 4 maj)

Håll med om att meningen snarare för tankarna till bondeuppror än till den intellektuella workout som åtminstone jag förknippar shackspelandets ädla konst med. Jag lärde mig spela shack av pappa, som köpte ett shackspel åt mig när jag fyllde tio. Dessvärre har jag aldrig haft tillräckligt mycket tålamod och eftertänksamhet för att bli bra på spelet.

Kommentera

