h1

dagens middag

maj 22, 2007

Lagar ny mat efter recept. Sånt behövs ibland för variationens skull, och för att eventuellt hitta nya receptfavoriter. Dagens mat tillreddes enligt detta recept, och resultatet blev riktigt lyckat. Dock var detta sedan jag insåg att receptet hade vissa brister och spillde i en försvarlig skvätt vatten i biffsmeten som var alldeles för torr och smulig för att hålla ihop under stekning. Det här var lite av en aha-upplevelse, inser varför många recept på vegetariska biffar är mindre bra: För lite vätska. Anser mig nu ha uppnått nya matlagningshöjder, detta tack vare mina fritt improviserade, av Isabelle inspirerade, falafelrecept under vintern.

Någon Chili keso hade jag inte, eftersom Arlas keso inte var så välrepresenterad i min lokala matbutik. Vanlig finländsk grynost och lite extra kryddor visade sig också funka bra. Färdigköpta pitabröd kändes inte helt ultimat, minns inte pitabröd som så här sega, men nu har det i och för sig gått flera år sedan jag åt dem senast. Kan i vilket fall som helst vara värt att försöka baka egna någon gång.

Gräddfilssåsen med riven citron i var däremot en trevlig överraskning, kommer definitivt att bli ett återkommande tillbehör. Kan mycket väl tänka mig den till hemgjord falafel, hembakt pitabröd och sallad.

Kommentera

