h1

ganska guilty i alla fall

juni 12, 2007

Inför senaste jul fick jag för mig att köpa Peter Jöbacks Jag kommer hem igen till jul, mycket för att den såldes billigt hos cdon. Jag tyckte att den var lite av ett guilty pleasure, men när jag lyssnat på den några gånger avskrev jag etiketten eftersom jag tyckte att den var bra på riktigt, utan skuldkänslor. Bra rakt av.

Alltså fick jag igår för mig att låna samlingsalbumet Flera sidor av samma man, och lyssnandet påminner mig stundvis mycket tydligt om varför jag räknade in Jöback under guilty pleasures. Han är så bra och berörande (må vara på det lite smöriga sättet, men ändock) när han gör musikallåtar, likaså när han sjunger svenska coverversioner av andras låtar (samlingen innehåller t.ex. en rätt intressant version av Leonard Cohens Here It Is, här i svensk duett med Sara Isaksson som jag är svag för) – men hans försök att sjunga poppiga uptempolåtar får mig att vrida mig av obehag. Och det redan innan jag undrar vad grannarna ska tänka. De låter i allmänhet som något jag normalt bara lyssnar på en vecka i året – veckan efter ESC. De låter som något som helt enkelt bara kan ursäktas av att det är ESC, tillståndet när allt är tillåtet.

Och varför är det tillåtet att göra covers på annat språk utan att skriva ut vad originalet heter? Hur ska jag nu ta reda på varför Gå inte förbi låter så märkligt bekant?

One comment

  1. ”Gå inte förbi” har samma melodi som en gammal irländsk hymn som heter ”Be thou my vision”, som även Van Morrison gjort en cover på, ”Hymns to the silence”.

    Själv tycker jag mycket om Jöbacks ”Personliga favoriter”. Det är mest musikal, och det är där jag tycker att hans röst passar bäst. Up-tempo är bara så fel. *ryyyys*



Kommentera

