h1

Vackra flickors lott

juni 14, 2007

Förra sommaren lyssnade jag på Damernas detektivbyrå och trivdes riktigt bra med den. Vackra flickors lott påminner mycket om sin föregångare. Mma Ramotswe löser mysterier (och trassel i privatlivet) med hjälp av sin sekreterare Mma Makutsi. Ingenting blir någonsin blodigt eller obehagligt på allvar, och det dricks rooiboste med samma frekvens som Fem-gänget picknickar.

Den här boken ägnas en hel del åt det förestående förbundet mellan Mma Ramotswe och hennes fästman Mr J L B Matekoni, dock inte i form av bröllopsfestfixande. Mma Ramotswe har mer handfasta problem än så. Innan hon kan gifta ihop sig själv med fästmannen måste hon kurera hans deprimerade tillstånd samt gifta ihop sin detektivbyrå med hans bilverkstad. Till hjälp i sitt värv har hon sitt sunda förnuft och sin skarpsinnighet, samt de goda väninnorna.

Alexander McCall Smiths böcker är mysdeckare med en och annan hyfsat lättsmält moralkaka. Hans personer har klara åsikter om vad som är vad och hur saker borde vara. Kvinnorna står för förnuft och handlingskraft, och man har inte mycket till övers för lättja och ytlighet. Böckerna om Damernas detektivbyrå känns som författarens lovsång till Botswana och dess kvinnor – samt till rooibosteet. Det blir snudd på präktigt ibland, men jag köper fortfarande konceptet. Mma Ramotswe är en sympatisk och levnadsklok person, och precis som förra sommaren tycker jag att det är befriande skönt att få läsa en positiv afrikaskildring. Livet i Botswana beskrivs inte som perfekt, det har sina goda och onda sidor – men trots allt älskar Mma Ramotswe sitt land och anser det vara den bästa platsen på jorden. Om det här vore min postkoloniala kurs från i höstas hade vi säkert suttit och diskuterat effekten av att man kopplar ihop alla dessa tillbaka-till-det enkla-livet-filosofierna med ett afrikanskt land, och jag är säker på att det hade höjts en del kritiska röster som åberopat invecklade postkoloniala teoretiker.

Och jag vidhåller fortfarande att det är skönt att läsa en positiv skildring av Afrika, även om den bara handlar om en del av den stora världsdelen, långt från alla postkoloniala diskussioner. Jag tror inte att McCall Smith förändrar världen med sina böcker, men jag tycker ändå att det är ett steg i rätt riktning att han väljer att skildra de positiva dragen hos ett afrikanskt land, istället för att ge oss ännu en skildring av hur eländigt livet är. För övrigt lär McCall Smiths böcker ha lett till en kraftigt ökad efterfrågan på rooiboste, och mitt idealistiska inpass för dagen blir en önskan att detta ska gynna lokalbefolkningen i de områden där teet odlas.

Alexander McCall Smith: Vackra kvinnors lott. Bonnier Audio 2005, 7 cd-skivor (speltid ca. 7 timmar). Uppläsare: Pia Johansson. ISBN: 9179533620.

One comment

  1. Har just läst Damernas detektivbyrå och den var nog bra. Men den fängslade mig inte alls till den grad att jag fastnade i boken. Nej jag vill nog ha lite mera spänning än så.



Kommentera

