h1

När orken tryter halvvägs – eller: Oförmågan att ta sig genom facklitteratur

juli 1, 2007

Hermia skriver väldigt igenkänningsbart om böcker man släpar hem från biblioteket för att de verkar vara ack så intressanta, böcker som man sedan lämnar tillbaka halvlästa eller olästa för att man aldrig hittade ork att ta sig genom dem, trots intresset. Jag gör sådär hela tiden, om och om igen. Det finns så mycket man vill sätta sig in i, bortsett från allt det man känner att man borde sätta sig in i.

Hermia undrade vilka böcker hennes läsare önskar att de hade ork att ta sig igenom, och min kommentar blev så omfattande att den fick flytta hit och omarbetas till ett blogginlägg istället.  Min önskan är alltså att jag faktiskt skulle läsa följande titlar, dels för att de verkar vara mycket intressanta, och dels därför att biblioteket kommer att vilja ha dem tillbaka så småningom:

  • Lena Huldén: Den sexbente fienden – Leddjurens inverkan på västerländsk krigföring
  • Susan Nathan: Ett annat Israel – Min resa över den judisk-arabiska gränsen
  • Jan Svartvik: Engelska – öspråk, världsspråk, trendspråk
  • Agneta Rehal – Johansson Den lömska barnboksförfattaren – Tove Jansson och muminverkets metamorfoser

Lägg därutöver till detta axplock titlar som är mina egna, och som jag har för avsikt att läsa någon gång, på grund av det intresseväckande innehållet:

  • Ian MacDonald: En revolution i huvudet – The Beatles’ inspelningar och 60-talet
  • Charles Kimball: När religionen blir ond
  • Ebba Witt-Brattström: Ediths jag – Edith Södergran och modernismens födelse
  • Bill Bryson: En kortfattad historik över nästan allting
2 kommentarer

  1. Ett egentligen kärt, men ack så stressande, besvär dessa olästa böcker… Ägnar semestern åt att plöja sköna romaner istället, i väntan på nya tag….


  2. Bryson är rolig! Det är några år sedan jag läste ”A Brief History…”, men jag kikar i den lite då och då. Man lär sig en hel del, och det funkar att inte läsa boken från pärm till pärm.
    Fast jag blev riktigt rädd för Yellowstone…



Kommentera

