h1

jordgubbslyx

juli 5, 2007

Stadssommaren bjuder ständigt på nya upplevelser. Idag gick jag ett varv på torget efter avslutad arbetsdag, fröjdade mig över loppmarknaden i ena hörnet där jag fyndade en scarf och en av favoritfilmerna – Ronja Rövardotter – för ynka tre euro. Jubel och fröjd, som man skulle ha sagt i Mattisborgen.

Sedan styrde jag stegen mot grönsaksstånden, och gjorde något jag aldrig har gjort förr: Jag köpte jordgubbar. Hela vägen hem doftade de lovande sött, och sedan fick de utgöra min eftrrätt. Här kommer dagens antiklimax och en dos hemlängtan: Torgjordgubbarna var mosiga och våta, söta på det där lite stressande viset, när man vet att maan måste äta fort innan jordgubbarna inträder nästa mognadsstadie. Jag saknar mammas jordgubbsland med stora och fasta jordgubbar, jordgubbar med spänst och torr yta, jordgubbar med ett friskt litet syrligt sting bland det söta.

Jag anade nog att det var rätt lyxigt det där med jordgubbsland utanför fönstret, i all synnerhet när det är någon annan som planterat jordgubbsplantorna, brett ut halm och hållit maskrosorna i schack. Fast jag fattade aldrig att jag var sådär sjukt bortskämd, att skillnaden var så stor. Jag lovar härmed att aldrig mer muttra när mamma skickar ut mig på jordgubbsplockaruppdrag. Härefter ska jag med vördnad närma mig de av min moder odlade gubbarna, ty jag har skådat alternativet.

2 kommentarer

  1. =o) Det är många ”barndomsplågor” som man helt plötslig börjar se i ett nytt ljus efter att ha bott hemifrån ett tag… chockerande nog! För det trodde man ju aldrig när man var 15!


  2. Åh. Ett jordgubbsland skulle man ha. Jag älskar jordgubbar!



Kommentera

