h1

trial… and error.

juli 7, 2007

jag är mycket medveten om att jag egentligen inte alls har hand med mikrovågsugnar, att det enda område där jag känner mig någorlunda säker är uppvärmning av mat, helst icke-fryst sådan. Matlagning brukar jag däremot sköta med andra, mer välkända metoder.

Fast sen tänkte jag: gröt. Det lagar ju alla människor i mikron. Det kan ju inte vara så svårt, och nog skulle det sitta fint att kunna laga den direkt på tallriken och slippa diska kastrullen efteråt. Så jag följde flingpaketets instruktioner, startade mikron, och väntade. Återvände efter en stund – för att finna halva grötportionen utspridd i mikron, på alla möjliga andra ställen än tallriken.

Anser mig härmed besegrad av mikron. Kanske måste man vara uppvuxen med maskinen för att klara av annat än uppvärmning av tinade maträtter i den. Eller finns det någopn läsare som har hand med dylika ugnar och kan berätta hur man gör för att tillreda gröt i dem med resultatet att gröten blir färdig och fortfarande snällt väntar i tallriken när man öppnar luckan?

2 kommentarer

  1. Grötkokning brukar lyckas om jag ca halvvägs kokningstiden pausar, tar ut den och rör om innan jag sätter den tillbaks i ugnen – ibland upprepade gånger. Kanske mikrougnen är en sällskaplig varelse som inte klarar av ensamheten, bäst att bevaka den så att den inte ledsnar 🙂


  2. Jag brukar hålla mig till havregrynsgröt i micron mest. Den sköter sig själv bara man inte har för lång tid på. All gröt man har mjölk i kokar extremt lätt över och man måste vara där och passa hela tiden och röra om när det kokar för mycket.



Kommentera

