h1

årets andra kvartalsrapport

juli 11, 2007

Det är hög tid att ta tag i kvartalsrapporten för de senaste tre månaderna. Jag funderade lite på att aningen på efterkälken hoppa på Malins bokfemma för vecka 25. Ändrade mig dock, eftersom jag kom till att jag hellre ägnar mig åt ett kvartal i taget, och skippar halvårsredovisandet.

Antal lästa böcker: 16. Lustigt nog är det exakt samma antal lästa böcker som i årets första kvartal. Eventuellt får man tolka det här som att min normala lästakt numera är 16 böcker i kvartalet. Det känns dock som om jag har läst mindre böcker än jag hade tänkt, – och det handlar inte bara om mina överstora ambitioner gällande bokläsning. I det här fallet spelar det också in att jag ägnat de senaste två månaderna åt läsning av litteratur av det mer mastiga slaget, tegelstenar som varit värda lite extra tid (även om jag hann misströsta gällande Ficktjuven).

Sex av de sexton har varit audioböcker, och alla har varit på svenska. Jag vet att jag borde variera mig och läsa även på andra språk än modersmålet – och det är faktiskt på gång, åtminstone lite. Har en engelsk novellsamling på gång, har en tysk barnbok och ett par intressanta engelskspråkiga romaner som väntar på bättre tider. Och ni vet, någon gång ska jag läsa Väinö Linnas Okänd soldat på originalspråk också…

Bästa läsningen under tiden april-juni:

Åsa Larsson: Svart stig. Deckare när de är som bäst, massor av intressanta trådar att nysta i, och allt mycket välskrivet. Åsa Larsson är min nya favorit bland deckarförfattarna.

Curtis Sittenfeld: I en klass för sig. Internatskoleskildring för vuxna. Hemskt, vackert, tonårsliv i backspegeln. En bok att förtjust fastna i.

Vibeke Olsson: Molnfri bombnatt. En av de bästa och mest berörande romaner jag har läst på länge. Läste, upprördes, log, grät och blev alldeles vimmelkantig av det engagemang den här krigsskildringen väckte i mig.

Boel Westin: Tove Jansson – Ord, bild liv. Mumsig muminfakta och mycket, mycket mer. Konstnärsliv och skapande, lust och olust – en bok jag måste äga (vilket jag även gör numera, hurra!).

2 kommentarer

  1. … Läser Svart stig just nu, har ca 100 sidor kvar och tänker inte tillåta mig att läsa klart ikväll, ska upp och jobba imorgon så jag borde sova snart. Men spännande är den 🙂 Jag har läst hennes två tidigare böcker under de senaste två veckorna, det började med att hennes Solstorm fanns som bilaga till Expressen för någon vecka sen… Bra läsning på stranden vid villan. Ja, oerhört fascinerande böcker! Gillar språket också, lägger märke till en hel del ord och uttryck som används här i trakten också 🙂 Kul. Och Molnfri bombnatt, nu är det LÄNGE sen jag läste den (7 år?), men kommer ihåg att jag var fascinerad av den. Kul med böcker 🙂


  2. Hmm, det var en ny grej för mig, kvartalsrapport! Nu när jag själv räknar efter har jag läst 13 skönlitterära böcker (räknar aldrig facklitteraturen). Mest minnesvärda 4: Mörkt vatten av Joyce Carol Oates, Undantaget av Christina Jungersen, Busters öron av Marika Ernestam, Mig äger ingen av Åsa Linderborg. Men det är alltid svårt att välja ut några få 🙂



Kommentera

