h1

i-landsgnäll

augusti 15, 2007

Okej, jag vet att folk har större problem än så här, men det hindrar inte att jag ändå känner mig färdig att dunka huvudet i väggen när tekniken krånglar [/disclaimer].

Jag har som bekant ”semester”, och tillbringar månaden i föräldrahemmet. Det finns en massa fördelar med livet på landet, men en av de uppenbara nackdelarna är att jag inte har tillgång till min egen dator, utan måste anpassa mig till vad som finns på plats. För tillfället är det enda alternativet broderns bärbara, vilket bland annat har hållit mig avskuren från allt vad bildbehandling heter de två senaste veckorna. Som om detta inte vore nog har man ju i sin egen dator en massa små trevliga inställningar och installationer som underlättar vardagen vid datorn. När dessa plötsligt inte finns måste man antingen klura ut hur man lever utan dem, alternativt ta reda på hur man kan komma åt dem.

Av denna anledning känner jag mig alltså färdig att dunka huvudet i väggen. Feeds, på svenska ofta kallade flöden, är en himla trevlig uppfinning. No more planlöst kollande efter uppdateringar på favoritbloggarna, allt syns istället i Google reader. Speciellt gillar jag det faktum att readern ser likadan ut oavsett vilken dator jag loggar in på – mitt bloggläsande har alltså tagit steget från stadsliv till lantliv på ett aldrig tidigare skådat smidigt sätt. Perfekt för att kolla upp de bloggar man läser även i vanliga fall, och hittar man nya favoriter under augusti är det bara att lägga till flödet i readern, och så fortsätter man läsningen i höst, utan en massa petigt skickande av länkar.

Fast vänta lite… det var ju det här med att lägga till flöden. Ofta finns flödena synliga på sidan, och då är allt bara bra – man markerar och kopierar för att sedan klistra in flödeslänken i Google reader. Problemet i mitt fall kommer när sidan inte har ett utskrivet flöde, eller en länk till detta flöde. Webläsaren visar så snällt sin flödessymbol i adressfönstret, men själv lyckas jag inte hitta något flöde på sidan. Vid min egen dator brukar detta inte vara ett problem, då jag har en liten händig grej i Firefox länkfält, en klickbar knapp som lägger till en prenumeration på sidans flöde. Denna funktion hämtade jag i tiden som ny reader-användare, från readerns egna sidor. Så efter att ha gått bet på att spåra flödet på en blogg den manuella vägen tänkte jag installera motsvarande lilla funktion på broderns bärbara. Bara det att jag inte längre lyckas lokalisera den på Google reader, och deras FAQ var inte heller till någon hjälp. Mmmmgrrrb.

Och det mest ironiska är ju att flödena som ska bidra till smidigheten och underlätta surfandet i det här fallet får mig att bli tokig av frustration för att jag inte får dem att fungera, och får mig att ägna evigheter åt att försöka hitta en lösning på problemet. Aaaarrgh. Datorer – kan inte leva med dem, kan inte leva utan dem.

3 kommentarer

  1. Google Reader brukar väl vara ganska bra på att hitta flödet om du klickar ”Add subscription” i vänsterspalten och klistrar in bloggadressen? Jag brukar använda den när jag inte är hemma iaf, annars har jag givetvis också en knapp i browsern.


  2. Jag använder också Google reader (sedan typ två veckor tillbaka) och det har underlättat mitt liv såååå mycket!! 🙂 Fast jag märker också att jag kanske kommenterar lite mindre på andras bloggar eftersom jag läser de flesta blogginläggen i just Google reader, lite synd kanske… 😦


  3. Helena: Jo, jag testade faktiskt att klistra in länken till bloggen också, men gogle reader hittade inget. Märkligt.

    My: jag har lagt märke till samma tendens, ofta krävs det en starkare kommentarsimpuls än tidigare för att jag ska kommentera. å andra sidan vet jag ju att jag själv gillar att få kommentarer, så jag brukar faktiskt försöka komma ihåg det och ta mig i kraen. 🙂



Kommentera

