h1

Det var ett tag sen sist…

augusti 17, 2007

1. Tre namn jag lyssnar till
Ika och Erika. Sedan reagerar jag nog inte på så många andra..

2. Någonting jag tycker om med mig själv
Att jag är kreativ och bra på att sysselsätta mig själv.

3. Någonting jag inte tycker om med mig själv
Att jag tänker för mycket ibland, och att jag har lättare att sätta igång projekt än att avsluta dem.

4. Detta är jag rädd för
Miljöns tillstånd, att något hemskt ska hända mina närmaste.

5. Tre saker jag vill ha varje dag
mat, sömn och skratt.

6. Tre saker jag absolut inte kan göra
Vissla, köra bil (inte för att jag någonsin har försökt) och uppehålla pokerfejs.

7. Detta tycker jag om att göra
Det mesta som kan relateras till ord och berättelser, dricka te och skapa i textil.

8. Detta vill jag göra just nu
Lägga pussel och läsa något trevligt innan jag somnar.

9. Bästa känslan
Endorfinkickarna man får av att skratta hysteriskt tillsammans med sina vänner eller av att övervinna sig själv och lyckas med något man inte trodde att man vågade göra.

10. Värsta känslan
Självförakt och krossat hjärta (som iofs är en väldig massa känslor på samma gång).
11. Egenskaper jag gärna ser att min partner har
Humor, intelligens, förmågan att se de små, fina detaljerna i livet, omtänksamhet och självdistans.

12. Är jag kär just nu?
Nej.

13. Jag vill gifta mig
Ja, med rätt person.

14. Följande tre saker vill jag göra innan jag dör
Ge ut en bok, bilda familj och fortsätta utvecklas.

15. Min käraste ägodel
Datorn, cykeln och kameran.

16. Något jag vill ha i present
Magistersexamen? Ny bostad? 🙂

17. Detta har jag på mig just nu
Jeans och röd topp.

18. Favoritkläder
svart skjortklänning, manchesterkjol.

19. Favoritdjur
katter.

20. Följande musikstilar tilltalar mig mest
Pop med piano och blås, singer-songwriter med akustisk gitarr och visjazz.

21. Favoritlåtar just nu
November med Laleh, Let Her Go med Miss Li.

22. Roligaste/tråkigaste ämne i skolan
Roligast: teckning/konstämnen, historia, religion och filosofi. Tråkigast: Fysik, Finska. Gymnastik var också hemskt, ungefär från trean och framåt när vi slutade leka och förväntades ägna oss åt idrott. I grundskolan hade jag också utvecklat en inbiten avsky mot geografi, fast den växte jag ifrån i gymnasiet.

23. Stjärntecken
Fiskarna.
24. En bok jag älskar
Det osynliga barnet av Tove Jansson (pratade med mamma om den ikväll, och blev alldeles varm inombords vid tanken på hur bra den är och på hur man kan läsa den ungefär hur många gånger som helst)

25. En film jag älskar
De andras liv

26. Tv-program jag gillar
Six Feet Under, CSI, Dead Like Me och BBC:s Stolthet och fördom.

27. Favoritdoft
fuktig jord, rosor, kanel, havet.

28. Detta äter jag gärna
lasagne med röda linser.

29. Dricker helst
vatten, te.

30. Favoritgodis
Tjärpastiller och Milkas triolade-choklad.

31. Hit vill jag gärna åka på semester
Rom (för att se allt det där som jag har tentat när jag läste konstvetenskap…)

32. Färg på mina ögon
gråblå.

33. Min längd
176 cm

34. Jag tror på
Det goda i människan (oftast). Nu tänkte jag skriva Gud också, men det blir för stort och invecklat för en sån här lista.

35. Jag spelar
Chuzzle på datorn, gärna Carcassonne IRL.

36. Person jag beundrar
Idealister som förändrar världen i stort eller smått.

37. Så här bor jag
Celltvåa – eget rum, delat kök och badrum.

38. Antal döda krukväxter i hemmet
En, min ampellilja bestämde sig för att dö förra månaden, och får vänta på bortstädning till jag återvänder till studiestaden.

39. Det här tänder mig
En väl avvägd blandning spänning och trygghet.

40. Det här gör mig avtänd
Människor som ber om ursäkt för sin egen existens.

41. Favoritfärg
Rött, brunt, vissa gröna toner, svart… Överlag helst mörka och varma, mättade färger. Vitt och pastellfärger är blä, likaså neon. Blått är jag mycket petig med… (generellt är jag mycket petig med färger, vet mycket väl vilka jag gillar och vilka jag absolut inte gillar. Finns få mellanlägen.)

42. Favoritcitat
Kyrkpressen upprepade det idag igen, men det är värt att upprepas: Man vill inte vara den man är. Man vill vara den man inbillar sig att man kunde ha blivit. (Hjalmar Söderberg) En gammal klassiker som jag försöker leva efter: Att våga är att förlora fotfästet för en sekund. Att inte våga är att förlora sig själv. (Kierkegaard). Och så: Anything causes a scar – living causes a scar! (Rayanne i My So-Called Life).

43. En hemlighet jag vet
Kan jag ju rimligtvis inte skriva här.

44. Bästa present jag fått
Har fått mycket trevligt genom åren, min cykel är ett bra exempel.

45. Senast köpta skiva
Lalehs Prinsessor och Lisa Miskovskys Changes.

46. Det jag är mest nöjd över med mitt utseende är
Ögonen och leendet, mina långa ben. Håret de dagar det är på min sida…

47. Det jag är minst nöjd över med mitt utseende är
När håret var på post-anemi-utväxt med massor av korta strån som stod åt alla håll kändes det som att leva med en konstant bad hairday i drygt ett år. Att ta mått på sig själv och jämföra med mönsterböckernas måttabeller kan också vara lite förfärande, i synnerhet förhållandet höft- och midjemått.

48. Udda förmåga/egenskap
Minnas boktitlar, författarnamn och över huvud taget annan Trivial Pursuit-ig information (bortsett från idrottsrelaterad information!).

49. Om jag vore ett djur skulle jag vara
Det ser väldigt skönt ut att vara katt…

50. Vad lyssnar du på just nu?
Lalehs Prinsessor och stormen utanför.

51. Vad har du gjort/ska du göra idag?
Igår, när jag började med den här listan, lade jag pussel, designade tygtryck, skar schablon och tryckte. Idag har jag tänkt röja lite i flickrummet, ta ett nytt ryck med himmelsbitarna till pusslet och fixera gårdagens tygtryck.

52. Var är dina föräldrar födda?
Sundom och Närpes.

53. Vad är det senaste du installerade på datorn?
Minns inte vad jag senast installerade på min egen dator, men på broderns bärbara som jag använt de två senaste veckorna var det last.fm:s programvara.

54. Vilken är din favoritrestaurang?
Restaurang, vad är det? Nä, men seriöst äter jag för sällan på restaurang för att kunna ha favoriter, om man inte räknar med studentbespisningarna (av vilka jag föredrar Café Arken).

55. När badade du i en pool senast?
Hösten 2005, i M&A:s dåvarande källare.

56. Har du varit med i någon skolpjäs?
Ja, minst en gång i året under i nästan hela grundskoletiden. Jag spelade bland annat lille Per, Anne Frank, lärarparodier och detektiv. Kan fortfarande sakna teaterspelandet.

57. Hur många barn vill du ha?
Typ tre, säger hon som inte klämt ut ett enda.

58. Vilken musikstil tycker du mest illa om?
Dansband, det mesta inom rap/hip hop (i synnerhet det som syns på mtv!), hardcore och allt bortom det (speed etc.).

59. Har du bestämt dig för vad du ska rösta på i valet?
Vilket val?

60. Vad har du för TV-kanaler?
Inga alls, har inte ens en tv.

61. Har du åkt moped någon gång?
Nej.

62. Har du busringt någon gång?
Jo, men det är länge sedan.
63. Har du fått felparkeringsböter?
Nej.
64. Har du hoppat/kan du tänka dig att hoppa bungy-jump eller fallskärm?
Har inte gjort, planerar inte att göra det inom den närmaste framtiden, men låter ändå bli att säga aldrig.

65. Vilken är den plats längst bort som du har besökt?
Typ Hamburg.
66. Har du en egen trädgård?
Nej, men skulle gärna ha.

67. Vilken är din favorit bland tecknade serier?
Nemi, Mumin, Mafalda, Don Rosas Kalle Anka-serier och i nostalgiska stunder Lena Furbergs hästserier.

68. Kan du alla orden i nationalsången?
Bara i första versen, annars är det lite si som så.

69. Badkar eller duschkabin?
dusch, helt klart.

70. Vilken är den bästa film du sett senaste månaden?
Löftet, en film om lottarörelsen under krigsåren.
71. Favoritpizza?
En bra variant på vegetariana, helst med fetaost och färsk paprika.

72. Chips eller popcorn?
Det beror på grad av hunger, fast oftast popcorn.
73. Vilken färg på läppstift använder du?
Ingen alls.

74. Har du rökt jordnötsskal någon gång?
Skulle inte tro det. Vad förväntas man uppnå genom att röka dem?
75. Har du någonsin varit med i en skönhetstävling?
Nej.
76. Apelsin- eller äppeljuice?
Apelsin som morgondryck, äppel om det är varmt.
77. Vem är den senaste som du åt ute med, vad åt ni?
Familjen samt gamla familjebekanta. Tror att jag åt lax i någon form.

78. Favoritchoklad?
Milkas Triolade, annars Fazers klassiska blåa, eller Marabous daimchoklad.

79. När röstade du senast?
I mars.

80. När åt du en hemodlad tomat sist?
Igår, för det var paprika på dagens frukostsmörgås.

81. Har du vunnit en prispokal någon gång?
Nej.

82. Är du bra på matlagning?
Jodå, fast inte när det gäller traditionell köttmat. Ge mig inte entrecote, för jag har ingen aning om hur jag ska handskas med den.

83. Klarar du att tanka själv?
Har aldrig försökt, men den dag jag börjar köra bil kommer jag naturligtvis att se till att lära mig. Likaså kommer jag att lära mig att byta däck på bilen på egen hand.

84. Har du beställt något från något av de där shoppingprogrammen som går på reklamteve-kanalerna?
Nej.

85. Pepsi eller Coca Cola?
Har faktiskt ingen skillnad, det är så sällan jag dricker någondera.

86. Har du varit tvungen att använda uniform i något jobb?
När jag jobbade på sjukhusbiblioteket hade man sjukhusskjorta på sig om man rörde sig på avdelningarna.

87. Vad var det senaste du handlade?
En skotskrutig kjol i blått och grönt för fem euro på Onlys rea.

88. Har du kräkts offentligt?
Nej, men var en gång gravt illamående på en scen inför ett hundratal åskådare.

89. Vill du helst bli mångmiljardär eller hitta den sanna kärleken?
Kärleken, så pass mycket romantiker är jag. Money can’t buy me love, som Beatles sjunger.

90. Tror du på kärlek vid första ögonblicket?
Nej, däremot på attraktion, intresse och t.o.m. förtjusning.
91. Har du ringt något betalnummer?
Inte som jag kan komma ihåg.

92. Kan man vara vän med sitt ex?
Tja, vissa lyckas ju i alla fall.

93. Vem var det du besökte på sjukhus senast?
Mormor, skulle jag tro.

94. Hade du mycket hår som liten bebis?
Jag lär vara född med svart hår i stor mängd.

95. Vad har du för meddelande på din telefon/mobilsvar?
Använder ingendera.

96. Vad har du i din väska?
Standard är plånbok, mobiltelefon, extra tygkasse och nycklar. Just nu finns där också ett skrynkligt kvitto, Indiskas modepass och simdräkt (den sistnämnda är nästan standard sommartid).

97. Någon favoritsak du gör innan du går och lägger dig?
Läsa något trevligt, helst ingenting som är väldigt invecklat eller väldigt obehagligt, skriva dagbok eller läsa vad jag eventuellt skrivit på dagens datum tidigare år.

98. Vad är du tacksam för idag?
Att jag fortfarande är ledig i ett par veckor.

99. Var hittade du den här listan?

Hos Isabelle.

One comment

  1. Oj, vilken lång lista. Jag blev lite sugen att svara, men… den verkar ta en stund. 🙂



Kommentera

