h1

Boksamlingen glider mig ur händerna

augusti 18, 2007

Jag rensar bokhyllan inför förestående loppisförsäljning, och inser att jag har förlorat kontrollen över boksamlingen. Hittar två exemplar av Per Anders Fogelströms Stad i världen, båda olästa dessutom eftersom jag inte har hunnit längre än till tredje boken i sviten.

Häromdagen diskuterade jag Marianne Ahrnes bok/tv-serie Den tredje lyckan med en av mina vänner. Jag blev lite inspirerad att läsa om boken eftersom jag inte minns mycket från den första läsningen för omkring 15 år sedan. Jag sade dock att det blir lite svårt, eftersom biblioteksfilialen i hembyn håller stängt p.g.a. ombyggnad, och boken är så förknippad med deras hylla under fönstret att jag inte riktigt kan föreställa mig att den finns på annat håll, även om den ju rimligtvis måste göra det. Visst finns den. I min egen bokhylla, till på köpet. Det är biblioteksfilialen avskrivna exemplar som jag har…

När boksamlingen är så här kaotisk kan det ju inte vara mycket annat än skönt att få rensa ut en del. Jag har försökt vara hård, har plockat ut mycket deckare som jag inser att jag sannolikt aldrig kommer att läsa om. Har även rensat ur en del olästa böcker med motiveringen att jag haft flera år på mig att läsa dem, och om jag trots allt vill läsa dem i framtiden finns de garanterat att låna på biblioteket. Men svag som jag är ställde jag tillbaka Anne Marie Ejrnaes Snigelhuset efter att ha läst baksidestexten. Det där med kvinnohistoria i tre generationer, i kombination med lovorden, fick mig på andra tankar. Men jag lovar, om den står kvar efter ytterligare åtta år, fortfarande oläst, då ska den ut!

Imorgon bitti lastas böckerna i bilen, tillsammans med mängder av kläder och prylar, och sedan hoppas jag att jag slipper bära hem dem igen. Kom gärna till strandloppis i Vasa och befria mig från lite ägodelar, bland annat min samling Minette Walters, Elizabeth George och Patricia Cornwell kommer att finnas på plats.

6 kommentarer

  1. Det händer ganska ofta att jag förbannar mitt boksamlande. Kan stå framför bokhyllan och ögonen fastnar på en bok. Jag vet att jag läst den. Jag minns att den var bra. Men vad den handlar om minns jag inte!


  2. Jag har också kommit till det skedet nu att jag faktiskt klarar av att göra mig av med några böcker – men inte vilka som helst!!! Bara såna som jag typ vet att jag aldrig kommer att läsa… och det är mest engelska klassiker som jag typ vet att jag aldrig kommer att orka läsa på engelska, min engelska är inte tillräckligt stark för det… Vi har sorterat alla böcker i alfabetisk ordning i bokhyllorna (nåja, åtminstone nästan – alla på a först, men ingen ordning inom a, typ). Oerhört praktiskt när man ska hitta nåt. Rekommenderas! 🙂


  3. På tal om loppisar – jag hinner nog inte till strandloppis idag, men finns det annars några bra loppisar i Vasa där jag kan slösa bort lite tid nu under mina inledande lärarpraktikveckor?


  4. Den enda riktiga nackdelen jag vet med böcker är att de tar så mycket utrymme. För de tenderar ju att föröka sig exponentiellt! Tunga är de också då man ska flytta! Men det skär i hjärtat då man måste börja göra sig av med dem!


  5. Jag håller på att flytta och har rensat ut sjukt mycket böcker – men vad hjälper det när det är banankartong på banankartong kvar fyllda med böcker? 🙂 Men skönt att rensa. Jag känner mig lite lättare!


  6. Darcy: Mina favoriter är Frälsningsarméns loppis (finns på Klemetsögatan) och Röda Korsets Monitori (Mejerigatan 9). Frälsningsarmén har mycket billiga kläder, böcker, prylar och möbler. Sakerna är grundsorterade enligt exempelvis typ av klädesplagg. Monitori är ett så kallat hyll-loppis, dvs folk för dit sina saker till försäljning och betalar en bordsavgift. Här finns ocfta mycket saker i bra skick, till varierande priser. Röda korset säljer också en del donerade kläder och saker här. Bredvid Monitori finns också Jupiter, ett slags återvinningscenter och loppis, även det värt ett besök.



Lämna en kommentar