h1

vuxenpoäng till mig och min cykel

oktober 2, 2007

Idag stöldskyddsmärkte jag min cykel, eller snarare: Idag fick jag min cykel stöldskyddsmärkt av polisen. Dessutom såg jag säkert rent exemplarisk ut i polisernas ögon då jag anlände iförd cykelhjälm. Bortsett från den där dagen då jag cyklade i centrala Stockholm hösten 2005 var det högst antagligt första gången sedan lågstadiet som jag använde cykelhjälm. Nej, det var inte för att stila för poliserna, jag köpte den igår eftersom ett lämpligt reapris och en snygg hjälmfärg kom in min väg under en period när jag varit väldigt medveten om hur många nära-ögat-tillbud jag har varit inblandad i på cykel de senaste åren. Jag menar, hur många gånger kan man egentligen komma undan med darriga knän och rena förskräckelsen?

Fast jag inser ju att jag plötsligt känner mig som om jag blivit tio år vuxnare.

3 kommentarer

  1. Jag började med cykelhjälm 2003 när jag kom tillbaka till Åbo efter studieuppehållet, kände då att jag aldrig skulle våga cykla i stan utan hjälm!! Och nu, jag har blivit beroende. Om jag måste cykla utan hjälm blir jag jätteorolig för att nåt ska hända (förutom hem-hemma i byn, där har jag aldrig hjälm, för jag har ju inte haft det där sen i lågstadiet, typ, så tanken på hjälm där finns liksom inte i mitt huvud). (Och stöldskyddsmärkt är den också :))

    Känner mig ganska vuxen, eller snarare kanske tantig, där jag kommer på min tunturi-tantcykel med tre korgar på, flera reflex och – ja hjälm. Men cykeln är mitt transportfordon nr 1 (sålde bilden för ett år sen), vill gärna känna mig trygg på den.


  2. Sedan kan man ju diskutera hur mycket säkrare det verkligen blir med hjälm? Jag kör i alla fall betydligt fortare med hjälm och andra cykelkläder, än utan! De gånger jag har voltat med cykeln har jag (ännu) knappast haft nytta av hjälmen dock. Oftast blir det ansiktet eller händerna om träffar asfalten först. Men om man krockar med en bil, eller annan cyklist så har man mera nytta av hjälmen.

    Proffscyklisterna började använda hjälm för ca 10 år sedan, efter att en mycket känd cyklist kraschade och dog på en raksträcka.


  3. Bra! Hjälm ska du ha.



Kommentera

