h1

mat- och musikeufori

oktober 6, 2007

Jag var inte så inspirerad att laga mat, trött som jag var efter att ha tillbringat större delen av dagen i rörelse. Hade ju ändå lovat mig själv lasagne, köpt hem extra mjölk och allt, så det fanns egentligen ingen återvändo. Och sedan, när jag rörde än i den vita ostsåsen, än i den röda linssåsen, portionerade ut oregano, pepparmix, muskotnöt och smakade av – då inföll sig den där korta stunden när man blir lite euforiskt hög av det man håller på med. Bitarna börjar falla på plats, det börjar dofta förföriskt, man känner att man har kontroll…

Att jämföra med en körrepetition där alla de stämmor som man ditintills bara har hört ensamma, ryckta ur sitt sammanhang, för första gången hörs tillsammans som en helhet – och man är en del av allt det här, man är mitt uppe i det och bidrar till det. Lite som Vangelis Conquest of Paradise igår, den som ger välbehagsrysningar utmed ryggraden för att den är så härlig. Och den sjunger vi! I vackert arrangemang!

Jag ska äta lasagne och se på film nu, och vara så hög på allt det här att jag förtränger det faktum att min cykel har punktering på bakdäcket, vilket är en av mina fasor i vardagslivet. Och dricka citronvatten, min senaste dryckes-hang-up.

One comment

  1. Åh, det måste vara häftigt att sjunga Conquest of Paradise! Den låten blev ännu bättre för mig efter en semester i Portugal, vi var på guidad tur ut till den sydvästra udden av Portugal, den sista biten land som upptäcktsresande såg då de gav sig ut mot det okända. Guiden spelade Conquest of Paradise i bussen på väg ut på udden och det var otroligt mäktigt. Hav på båda sidor, en smal landremsa och en liten fyr längst ut, och så Vangelis musik.



Kommentera

