h1

Plötsligt kröp det en masse bredvid sängen

oktober 12, 2007

Till de saker man inte vill upptäcka när man äntligen har kommit sig i säng är att den murgröna som står bredvid sängen helt plötsligt är täckt av något som påminner om spindelväv. Jag visste vad det var utan att ha sett det förut – jag har ju blivit varnad för just spinnkvalster när det gäller murgrönor. Tydligen något som växten plockade upp under augusti när den var utlokaliserad till en av mina vänner. Och kanske hade allt varit frid och fröjd om jag inte varit lite disträ på krukväxtfronten och helt enkelt glömt att vattna de små liven. Murgrönor tycker inte om torka, men spinnkvalster och annan ohyra tycker mycket om ledsna växter.

Inledde nästa morgon genom att duscha murgrönan länge och väl.  Tyvärr hade inte vattnet den avskräckande effekt på dem som jag hoppats, för några timmar senare upptäckte jag en hel liten koloni små miniatyrkryp som glatt vandrade runt på ett blad. Dags att ta i med hårdhandskarna med andra ord. Enligt framgooglade tips ska varmvatten i kombination med såpa vara effektivt. Rotade i städskåpet, hittade en flaska tallsåpa som en tidigare hyresgäst hade efterlämnat. Till min stora fascination har detta urfinska rengöringsmedel en text på förpackningen som anger inte bara att man kan använda tallsåpan som bekämpningsmedel, utan även hur man ska gå till väga. När kommer ättiksfabrikanterna att följa samma linje och tipsa konsumenterna om hur man använder ättika i andra sammanhang än matlagning? Jag tycker fortfarande att det känns jättekonstigt att ättikan, som hemma hos mig bor i städskrubben, i butiken köps från matavdelningen. (Jag lovar, ättika är ett måste i varje hem när man väl har satt sig in i vad det här billiga och miljövänliga medlet kan göra för en.)
Nåväl, jag fyllde ett ämbar med lite varmare vatten än torrjäst kräver, hällde i en rejäl skvätt tallsåpa och sänkte sedan ner hela murgrönan, med kruka och allt. För att verkligen dränka krypen till sista kvalster fyllde jag därefter ämbaret upp till randen och klämde på ett lock. Därefter satt jag vid köksbordet i 30 minuter, ägnade mig åt tysk grammatik och mös illasinnat över hur illa ställt det förhoppningsvis var med alla spindelkvalstren.

Än så länge har jag inte sett något krypa på murgrönan, men enligt samma källor som tipsade om såpa-och-varmvatten-metoden bör man upprepa behandlingen efter ett par dagar för att komma åt de nykläckta små krypen. Jag tar i vilket fall som helst det säkra före det osäkra och håller murgrönan isolerad i badrummet. Dessutom tror jag att den kanske återhämtar sig snabbare i den fuktiga miljön.

Hemma har vi aldrig haft såna här kryp, där är det trips och gamla onda bladlöss som gäller. Fast sedan jag flyttade till dessa sydligare breddgrader har jag nu fått stifta bekantskap både med de frukatde vita flygarna och med spinnkvalstren.

7 kommentarer

  1. Jag har också använt varmvatten för att ta livet av skadedjur på krukväxter. Behandlingen var synnerligen effektiv, men tyvärr avled patienten i sviterna! Man bör alltså INTE använda 60-gradigt vatten!


  2. Kurt: Det där har jag också varit med om en gång – fast min patient återuppstod mirakulöst. 🙂 Det handlade om ett citrusträd (tror det härstammade från en klementinkärna eller liknande) som fick trips. Jag varmvattenduschade den, och dagen efter torkade alla blad ihop och föll av. Jag var dock lite långsam med att bära ut den som jag trodde döda krukväxten, och efter en liten tid var det plötsligt nya små blad på växten. Citrusväxter tål tydligen en del, men det är synd att de så lätt drar på sig ohyra.


  3. Jag håller helt med om att ättikan borde ha en bruksanvisning på sig! Vad brukar du använda den till då? Har nyligen upptäckt hur bra ättika är att ha, dels i blöjhinkar, dels för att få bort svettstank ur tröjor… Fram för huskurer!


  4. Mia: Jag använder den som kalkborttagningsmedel (det kan man för övrigt också använda citron till, t.ex. urpressade citronhalvor kan med fördel gnuggas mot kalkfläckar kring vattenkranen i köket innan man kastar dem), i blötläggningsvatten för tygbindor, som luktborttagning och som lockbete i blomflugefällor. Antar att det fortfarande finns oceaner av möjligheter att upptäcka. 🙂


  5. urs vad äckligt!!! lycka till. Men hörru, bättre tusen löss i växten än hundra i skallen, eller vad är det man säger? det var inte kul att komma hem från Indien med en hel koloni…


  6. så bra, nu fick jag lite nya ättiskspritstips 🙂


  7. […] har ni förmodligen likt mig glömt att vattna den tillräckligt ofta och fått spinnkvalster. Här kan man läsa om hur jag såpbehandlade murgrönan. Jag kan dock berätta att min hårt angripna […]



Kommentera

