h1

krossad broderimyt

oktober 31, 2007

Det är inte bara matlagningen som omges av mer eller mindre sanna myter. Handarbetande och allmänt pyssel gör det också.

Ta det här med broderier, t.ex. Hur många finns det inte som helt felaktigt inbillar sig att langettstygn är enkla och nybörjartillvända, till skillnad från den påstått mer krävande plattsömmen?

Det är klart att langettstygnen är väldigt enkla att utföra och ger ett snyggt resultat även om man inte är så van. That is, när man har kommit igång. Men medan plattsömmens teori är busenkel och utförandet sådant att man gärna ska träna lite innan man sätter igång med det riktiga projektet så att den verkligen blir det som namnet antyder fungerar langettstygnen tvärtom. De är extremt frustrerande att lära sig, alternativt lära om när man inte har använt dem på en tid. Först måste man klura ut principen, från vilket håll man ska börja, var tråden ska ligga i förhållande till nålen och allt det där. Sedan måste man applicera sina ny(åter)vunna insikter om langettsömmens princip på det faktiska användningsändamål man har tänkt ha den till. I det här skedet kan det hända att man måste spegelvända allting. Nytt kaos i hjärnan.

Konklusion: Minsta barn kan sy langettstygn – Om någon bara sätter igång dem. Det är nämligen ingen konst att hålla nålen i rörelse, när man bara har fått riktningen klar för sig. Och riktningen, det är den som är den kluriga. Eller är det bara jag som syr åt fel håll hela tiden?

Andra bloggar om: ,

4 kommentarer

  1. Oj oj oj… Jag håller mig till korsstygn jag… 🙂 Det känns säkrast. Fast nu ska jag sätta mig ner framför tv:n och virka lite… 🙂 Det har jag ganska nyss lärt mig.


  2. Korsstygn är trevliga iom att de är så lätta att utföra. Fast jag vet inte vad jag ska med dem till eftersom de känns som om de passar bäst på tavlor, kuddar och liknande som jag inte känner ett så stort behov av. Däremot tycker jag att broderier på kläder och liknande är jättesnyggt.

    Jag har för övrigt också lärt mig virka nyligen! Har en trekantssjal som snart är färdig, men har pausat den lite till förmån för virkat iPodfodral åt brodern samt det här nya yllebroderandet.


  3. jo, jag vet! när man ska sy langettstygn måste man klura lite för att komma ihåg det. sen är det lätt. men för att få plattsöm snyggt måste man träna jättemycket. jag tror nästan att det är de jag tycker är svårast. du ska få dem i exakt rätt vinkel, sen ska du vinkla dem snett o runt och dessutom jämt. annars gillar jag verkligen frittbroderi. korsstygn har jag aldrig förstått mig på, det är alldeles för strikt och rakt för mig. broderar en hel del egenkomponerade saker.


  4. Det är ju irriterande att plattsöm ska vara svårast bland alla broderistygn, för det är ju just plattsömmen som man kan göra de allra finaste broderierna med.
    Jag tycker att korsstygn är ganska roliga att sy, men jag ägnar mig ändå aldrig åt dem – detta därför att jag inte vet vad jag ska ha dem till. Roliga att sy, men i mitt tycke inte alls roliga att se på.



Kommentera

