h1

Novembergnäll

november 11, 2007

Jag vaknar, tittar ut genom fönstret, och konstaterar att det ser likadant ut som vanligt därute. Klockan är mitt på dagen, och det har fortfarande inte blivit ljust, eller snarare: Dagen har inte tänkt bli ljusare än så här. Det regnar, lika envist, uppehållslöst och uthålligt som det har gjort de senaste dygnen. Förmodligen är det kallt också, jag har inte varit ute och känt efter.

I fredags när jag vaknade efter omkring sju timmars sömn tog det mig två timmar att ta mig ur sängen, för kroppen fattade inte vad det var för mening att lämna den varma sängen för det där utanför fönstret. Jag kände att om det här fortsätter längre (inte novembervädret, utan min reaktion på det) så kommer jag snart att mutera till en ny variant av människa, en som går i vinteride den första november och sover sig genom mörkret tills ljuset återvänder någon gång i februari.

För det är något så tröstlöst äver grådiset, fukten, kylan och mörkret, och i ett eventuellt obetänksamt ögonblick känner jag att kanske det är så att folk som ska bomba köpcentrum och skjuta ihjäl sina skolkamrater gör det just den här tiden på året av en anledning, för att mörkret liksom blev den sista droppen som fick det att slutligen rinna över. För att om mörkret tar fram det sämsta i mig, varför skulle det inte kunna göra det också i andra?

Och vi andra, vi försöker efter bästa förmåga stå emot vintermörkrets makter.
I mitt fall med en kombination av envishet och kakaohaltiga substanser. Påminner mig dessutom om att mörkret förhoppningsvis inte varar för evigt den här gången heller.

Andra bloggar om: ,

8 kommentarer

  1. Oavsett hur mörkt och grått det är ute i November så är det ju ändå oändligt mycket ljusare ute, än vad det är inne oavsett hur många lampor man än tänder. Det är väl egentligen just i November som man borde se till att vara ute extra mycket!


  2. Jag vet ju det där i princip, men det är så grymt oinspirerande att ge sig ut när det regnar för n:te dagen i sträck. Och den som myntade uttrycket ”det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder” har nog inte ägnat sig åt regncykling i motvind…


  3. Hej!
    Min blogger-feed är något strul med.
    Testa att adda den här i google reader istället:

    http://feeds.feedburner.com/EnAnnanSida


  4. Petra: Tack för hjälpen! Den nya verkar funka utmärkt!


  5. Jag funderar på om man inte egentligen borde flytta till något varmt land. Åtminstone på vintern.


  6. Det måste väl ändå vara oändligt tråkigt med med ett klimat utan årstider? Och ännu värre ett klimat där det inte heller är någon skillnad på inne och ute temperaturen, variationen är något att glädjas över.


  7. Det är inte avsaknaden av värme som är mitt främsta problem, det är bristen på ljus. Fast jag hör ju också till dem som går runt alldeles euforiska veckorna kring midsommar, jag bli i det närmaste hög på det nästan konstanta dagsljuset.


  8. Folk brukar säga det (trist utan årstider), men jag är faktiskt inte så säker. Jag tycker det är tråkigt att frysa jämt…



Kommentera

