h1

kolumnskrivande

november 25, 2007

Jag har ägnat mig åt hyfsat regelbundet kolumnskrivande i ett par års tid, och fascineras allt emellanåt av att det är en så oberäknelig sysselsättning. Jodå, de deadlines jag får följer ett visst mönster, och till mönstret hör också att jag ofta skriver ihop min kolumn dagarna innan den ska skickas in. Men själva skrivandet, däremot. Det finns ingen annan typ av avlönat skrivande jag ägnar mig åt som kan variera så mycket från gång till gång. Det finns ämnen som känns så självklara, man sätter sig framför datorn och har en råversion på under tjugo minuter., en råversion som bara rinner ur fingrarna utan motstånd. Och så finns det ämnen där man tror att man vet vad man vill ha sagt, men väl vid tangentbordet inser att man kanske inte vet det trots allt, eftersom man inte tycks få något utryckt i begriplig och läsarvänlig form.

Och det mest fascinerande är att jag inte vet på förhand hur det kommer att bli. Kommer jag att ha skrivarflyt, eller blir det en kolumn där man skriver, skriver om och skriver om än en gång? Idag var det mellanläge. Jag har egentligen en gammal nästanfärdig kolumn som har väntat i ett par månader, men ämnet är inte så rykenade aktuellt att den skulle ha tagit skada. under helgen dök ett nytt potentiellt ämne upp, ett som till skillnad från den ganska färdiga kolumnen hör till kategorin ”skriv nu eller skriv aldrig”. Så jag skrev. och ämnet vrenskades, men jag var envis och skrev ändå, vägrade ta den lättare vägen och färdigställa skåpmaten. Lite vanskligt är det – antingen glömmer jag den när den är insänd, eller också sliter jag mitt hår eftersom jag i det skedet äntligen kommer att inse hur jag borde ha skrivit den.

2 kommentarer

  1. Känner igen mig!! Har alltid tänkt på mig själv som en skrivande människa men har de facto aldrig skrivit särskilt mycket och ännu mindre har publicerats. Men kolumner är skitroliga att skriva, och trilskas ibland, precis som du beskriver det! Har skrivit flera nu-eller-aldrig-grejer som sen hamnat på nån väntelista nånstans och till sist diskvalificerats på grund av bristande aktualitet.


  2. mama sara: Tja, efter att ha läst dagens tidning befarar jag att min kolumn kommer att hamna i kategorin ”diskvalificerad på grund av bristande aktualitet”. Man borde inte skriva de där brännande heta kolumnerna om man har en tre-dagar-före-publicering-deadline att förhålla sig till.



Kommentera

