h1

musiknördighet

november 29, 2007

På grund av ett projekt i en web 2.0-inriktad kurs har jag den senaste tiden ägnat mig åt att utforska diverse ”sociala” musiktjänter på nätet – imeem, finetune, last.fm, odeo och iLike.

Jag är sedan två år tillbaka hängiven last.fm-användare, och har därför betraktat de andra tjänsterna med en viss grundläggande skepsis – vad har de som last.fm inte har? Kommer jag att kvarstå som hyfsat aktiv användare även när projektwikin är skriven? imeem och finetune imponerade inte överdrivet stort på mig, i synnerhet inte finetune som har en irriterande vana att allt för mycket lägga sig i vad man kan och får lyssna på via sajten. Odeo har jag fortfarande inte hunnit mer än nosa på, men iLike står faktiskt rätt högt i kurs hos mig just nu. Jag tror också att det är iLike som kommer att bli last.fm:s mest betydande utmanare (rent allmänt taget, inte bara utgående från mina vanor) – både därför att tjänsterna påminner mycket om varandra och därför att iLike verkar vara en snabbt växande tjänst som helt klart har tagit modell av last.fm. Så varför tror jag att chanserna för att jag ska bli kvar på iLike är goda, trots att jag redan använder last.fm och inte har planer på att sluta med det?

Såhär efter en dags användning är det främst två saker som får mig seriöst övertygad:

  • iLike samarbetar med iTunes, och jag kan alltså registrera mitt musiklyssnande simultant till både last.fm och iLike, utan att behöva göra annat än installera programvaran och vänja mig vid att lyssna på mp3or i iTunes istället för i winamp.
  • iLike har en synnerligen sympatisk ”garage band”-avdelning som gör det lätt att upptäcka intressant, osignad musik i stil med ens smak. Jodå, last.fm är duktiga på att erbjuda den här typen av ny musik också, men iLikes upplägg är faktiskt bättre – varje vecka har man en featured artist, och artisterna jämförs också med etablerade artister (under rubriken mainstream influence). På last.fm är de osignade artisternas besläktade artister i nio fall av tio lika osignade och lika okända – risken är alltså minimal att dessa besläktade artister faktiskt säger mig något.

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 kommentarer

  1. Vad JAG vill ha är ett program som räknar minuter snanare än låtar – maken har t.ex. Jethro Tull typ åtta på sin lista trosts att han ALLTID lyssnar på dem. p.g.a. längden. Gö ngn av de ovan det?


  2. Tyvärr tror jag inte. Odeo ägnar ju sig mest åt podcasting, imeem och finetune ägnar sig inte åt vad du lyssnar på utanför deras sida, och jag har inte märkt att iLike skulle ha tagit med det här i beräkningarna än. Jag vet att last.fm redan för 1-2 år sedan har gett vaga löften om att eventu7ellt göra något åt det här i framtiden, men misstänker att det kommer att dröja. Lite irriterande är det ju att artister med korta låtar klättrar så oförskämt och oförtjänt högt på ens lista.


  3. […] första iLike-fyndet december 12, 2007, 12:33 pm Sparat under: musik Jag hade ju på känn att det kunde löna sig att bli kvar som användare på iLike även efter avslutad kursuppgift. […]


  4. […] kan man tycka, men titta här hur det gick med min inköpta låt: Nu när jag på grund av iLike-användande har övergett winamp som standardmediaspelare till förmån för iTunes visar det sig att just den […]



Kommentera

