h1

julte, och annat te*.

december 1, 2007

Yay, årets värsta månad är över, och även om december är mörkare kommer månaden att avslutas med en veckas slappande hemma hos familjen, vilket är ungefär exakt vad min vintersjäl behöver.

Jag firar decembers ankomst (och lillajul, naturligtvis) genom att testa Nordqvists gröna julte som jag köpte för typ en vecka sedan men har sparat till lillajul. Lite skum doft, och smakar inte exakt så som jag förväntade mig att ett julte skulle smaka. När den första chocken har lagt sig och man har slutat fiska efter en glöggbesläktad men mindre sliskig upplevelse visar det sig att det här teet är riktigt gott. Milt, lite kryddigt ochsedan en aning av något obestämt som känns som en blandning av rom och marsipan. Enligt påsen innehåller teet kanel, jordgubbe, nejlika och (oidentifierade) aromer. Jag förutspår att det kommer att drickas en hel del under de kommande veckorna.

På tal om te så anlände ett mycket trevligt tebytespaket med gårdagens post, och jag har numera svår beslutsångest varje gång jag ska ta mig en kopp eftersom det finns abnormt många nya sorter att välja på. Överväger att följa min byteskompis Helenas exempel och blogga om teerna varefter jag har testat dem.

* Jag känner mig lite som Madickens lillasyster Lisabet, vars favoriträtter var äppelkräm, kräm och annan kräm.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer

  1. Kräm tillhör de ord som är på väg att försvinna, jag skulle kunna tänka mig att många barn inte ens vet vad kräm är för något. Många andra traditionella husmansrätter har fått ett uppsving de senaste åren, men det gäller inte efterrätter!


  2. Och idag fick jag ett mycket trevligt tebytespaket av dig! Tack, tack, tack! Jag ska precis sätta på tevatten, men har inte riktigt bestämt vad det blir ännu… lutar åt Firenze!

    Teblogga jättegärna!



Kommentera

