h1

teprovsmakning del 2

december 9, 2007

Jag smakar mig vidare genom Greenfields teer…

Mate Aguante hamnade i koppen efter min sena frukost. Det här är inte ett te i ordets rätta bemärkelse, eftersom det inte härstammar från tebusken. Det räknas snarare som örtte, men i smaken tycker jag att det påminner om ett milt grönt te. Jag trodde till en början att det här mate-teet var helt naturellt, men enligt Greenfields sidor har man tillsatt en lätt citrusarom. mycket lätt skulle jag vilja påstå, jag märkte den inte alls. Mate Aguente smakar milt och försiktigt, faktiskt är smaken så mild och mjuk att jag skulle kunna tänka mig det som kvällste. Det skulle dock knappast vara en bra idé eftersom mate motverkar utmattning, piggar upp och stärker koncentrationen. De här egenskaperna kändes som något jag behöver just nu, återstår att se om dagen känns mer energisk än vinterdagar brukar göra. Wikipedias svenska artikel låter i alla fall lovande, kanske jag borde dricka mate oftare under mörkermånaderna?

EDIT: Kanske skulle det trots allt inte vara så fel med mate som kvällsdryck. Läser på Vitt-te bloggen att mate även används mot sömnlöshet.

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

