h1

Vissa vaknar till dagsljus

december 9, 2007

Efter en paus på några år följer jag än en gång med svt:s julkalender. Ja, när de nu är så snälla och lägger ut den på webben – fast snälla svt, kan ni inte få kalenderavsnitten att hacka och hoppa mindre? Även om jag buffrar hela avsnittet innan jag börjar titta brukar det hacka till i något skede – igår försvann typ en minut handling. Det tyckte jag var lite grovt.

Nå, det var inte den tekniska biten i julkalendern jag skulle blogga om. Det var snarare något annat jag retat mig på. Är det fler än jag som har noterat att det alltid är dagsljus utomhus när Mila vaknar på morgonen? Jag menar, dagsljus på morgonen, i december? Jag köper inte det här. Eller är det så att ansvariga för årets julkalender lever ett märkligt priviligierat liv någonstans där december inte är en vidare mörk månad, vilket den är för oss vanliga dödliga här i Norden.

Annars är ju En riktig jul söt och småtrevlig. Jag anar influenser från såväl Harry Potter som Karlsson på taket. Ni vet, en helt egen värld, lite magisk sådär, som fungerar vid sidan om vår vanliga. Man kan resa till högkvarteret med tåg, till och med. Och har inte Elfride vissa likheter med en viss vacker, genomklok och lagom tjock man i sina bästa år? I synnerhet nu när hon jagas av tv-mannen kan jag inte låta bli att tänka ”Karlsson!” hela tiden.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer

  1. Jag brukar alltid buffra genom att helt enkelt ladda ner hela de program som sänds via streaming. Det kan vara lite bökigt att hitta den rätta adressen, fast hos SVT brukar det gå lätt om man använder sig av ett add-on till Firefox som heter DownloadHelper. Det är också ett bra sätt om man vill ladda radioprogram som bara sänds via streaming, t ex kulturprogram från SR, och sedan lägga in dem i MP3 spelaren.


  2. Har jag inte tänkt på men du har ju helt rätt…



Kommentera

