h1

Det är bara på banken man pratar svenska

december 17, 2007

Avklarar utdraget bankärende, och fördelen med min bank är att personalen i de allra flesta fall är duktiga på att betjäna mig på mitt modersmål. Så efter att ha suttit och pratat med tjänstvillig bankkvinna en lång stund är jag alldeles superförsvenskad. Går in på Sokos Wiklunds matvaruavdelning i jakt på mineralvatten, och tilltalar en bortvänd expedit med ”Ursäkta…”. Reaktionen är totalt obefintlig, och jag inser två saker, i nämnd ordning:

  1. Måste byta språk, är inte på banken längre.
  2. När tilltalade jag senast en expedit någonstans på svenska? Inte var det igår inte.

Det är nog tur att jag tar tåget upp till Österbotten om drygt tre timmar, så att jag i lugn och ro kan vältra mig i modersmålet – på stan också.

5 kommentarer

  1. 🙂 Hoppas du får en riktigt skön jul i Österbotten!! Vi lär inte ses på julafton i år, vi åker till sydligare breddgrader (läs: mellansverige…). Men nästa jul är vi nog tillbaka i den ljusfyllda kyrkan som av brandriskorsaker inte får vara lika ljusfylld som vanligt i år (har jag hört).


  2. Jag har läst din trevliga blogg ett par gånger och nu blev jag nyfiken – vart i Österbotten ska du?

    Jag beger mig till Österbotten (Kristinestad, typ) på fredag.


  3. My: Åh, synd att ni inte firar i våra gemensamma hemtrakter i år… Och jättesynd om de minskar på ljusen, jag har alltid älskat mängden levande ljus, i synnerhet på julottan. Hoppas att det inte förtar stämningen…

    Maria: Jag tog mig ända upp till Vasa idag. 🙂


  4. Ja, visst är det härligt med ljusen och synd att de försvinner, verkligen. För stämningsfullt är det, absolut. Men jag kan förstå det också!! Ljusen i takkronorna får vara kvar (tror jag i alla fall) men ljusen i bänkarna måste bort… Jag förstår det, helt otroligt att de fått vara kvar så länge – och att det inte hänt nåt (vad jag vet i alla fall)… För några år sedan föll ett ljus ner från takkronan, men slocknade på vägen ner…

    Nåja, jag önskar dig en stämningsfull jul – med eller utan ljus 🙂 Kommer att sakna timmen i kyrkan på julafton…


  5. Jag tycker det är konstigt att expediter inte talar svenska. För det första finns det väl fortfarande finska barn som lär sig svenska i Finland? För det andra så är expedit ett serviceyrke. Ska de inte kunna betjäna alla, inkl finlandssvenskar och turistande svenskar?



Kommentera

