h1

med betoning på tåg

december 18, 2007

Igår på någon av de tågstationer där jag gjorde mycket hastiga mellanlandningar (det var det gamla vanliga: är ett tåg sent är alla sena) blev jag påmind om hur jag lärde mig att betoningen i ett samtal kan vara viktigare än orden som faktiskt uttalas. Alltså hur jag lärde mig det så att det kändes, inte så att jag bara visste att rent teoretiskt finns det andra viktiga bitar än orden i ett samtal.

Jag lärde mig det under väntan på en tågstation, när jag upptäckte att VR:s förinspelade
meddelanden låter exakt lika oavsett om de meddelar att ”Expresståg 54 till Uleåborg anländer till spår 2” eller om de meddelar att ”Expresståg 54 till Uleåborg anländer till spår 2 klockan 14:35”. I det första fallet handlar det om att tåget verkligen anländer nu. I det senare om att tåget som borde anlända nu är försenat. Jag har hört det här hända så många gånger, och jag blir fortfarande besviken när det där klockslaget kommer, för den datoriserade damen har hållit sitt pokerfejs och vareviga gång fått det att låta som om det inte ska komma något klockslag, däremot ett tåg.

4 kommentarer

  1. Kanske pokerdamen behagar driva med tågresenärerna? Kanske konduktörerna sitter bakom något dimmat fönster och frustar av skratt åt de dumma resenärerna som lyser upp för att sedan bli besvikna? Livet blir så mycket roligare med lite konspirationsteorier här och där… 😉


  2. Känner igen det där 🙂 Bra poäng du hade!

    Det var dock länge sen jag hörde VR-tanten sist… Ett och ett halvt år kanske?? (dvs. när mitt finländska studiekort fortfarande gällde…)


  3. Upptäckte just att Google verkar gjort en omsvängning på blogområdet och tänkte på dig. 😀

    Passar på att önska god jul!


  4. Love: Även jag har noterat nyheten, har dock inte hunnit testa den. Googles julklapp till bloggvärlden? 😉

    God jul till dig också!



Kommentera

