h1

bloggläsning förr och nu

januari 9, 2008

Känsliga läsare varnas för utsvävningar i i-landsproblem.

Jag fattar inte hur jag orkade läsa bloggar före jag började använda Google Reader, och ärligt talat är det så att jag mycket sällan lyckas följa med bloggar som saknar rss-flöde. Dock har jag lagt märke till vissa nya tendenser i mitt bloggläsande sedan jag började använda mig av en rss-läsare. Bortsett från att jag kan följa med ett betydligt större antal bloggar eftersom jag inte behöver lägga tid på att surfa runt till de enskilda bloggarna och kolla den eventuella förekomsten av uppdateringar har Reader-eran också skapat en ypperlig grogrund för propp-inläggen.

Propp-inlähggen är i allmänhet av två kategorier: Antingen är de lite längre, eller också innehåller de länkar, videosnuttar eller annat som ska öppnas och tittas på, och som alltså kräver någon form av avbrott i läsningen.
Under julledigheten hemma hos familjen, där jag har surfat på två olika datorer som inte har samma mängd lagrad information om mina kommentarssignaturer som min egen dator, har en tredje propp-kategori uppstått: Inlägg som jag ska kommentera, men som jag inte orkar kommentera alldeles just nu, eftersom jag inte kan förmå mig att sitta och skriva in namn, e-mail och egen bloggadress för hundrafemtioelfte gången. (Och varje gång jag kommenterar ett inlägg hemmahörande på en blogg.se-blogg blir jag så frustrerad när den där otäcka kodrutan dyker upp exakt när jag har klickat ”sänd” och känner mig mentalt färdig med kommenterandet att jag först muttrar över dess existens och sedan tänker att hade jag kommit ihåg den här proceduren hade jag struntat i att kommentera.)

I de fall där inläggen blir proppar för att de kräver en utflykt från google readern (okej, videoklipp kan ses i readern, men man kan inte göra annat än titta videoklipp på samma gång) har jag ofta läst dem, men de kvbarstår ändå som olästa eftersom de fortfarande väntar på någon form av åtgärd från min sida. Ytterligare engagemang, helt enkelt. I fallet med de långa inläggen känner jag i allmänhet att jag ska läsa det… men inte just nu. Sen nån gång. Och kortare inlägg från samma blogg lagras upp bakom det långa, och snart har jag en blogg med 36 olästa inlägg.

Det är nu proppstadium nummer två gör sig påmint. En blogg med 36 olästa inlägg känns helt enkelt för mastig för att jag ska orka ta itu med den. Den kräver en riktigt bra bloggläsardag (eller snarare en dag när alla andra blogginlägg är lästa), och sådana växer inte på träd. Så där ligger jättepropparna och växer till sig.

Nu kanske ni säger att jag är en gräsligt otacksam läsare, som gnäller över andra bloggskribenters textmängder. Men det är inte andra bloggskribenters textmängder som är det egentliga problemet. Jag borde snarare lära mig två saker:
1. Gör det nu, oavsett om det gäller att kommentera eller se på videosnuttar.
2. Man måste inte läsa allt, se allt, veta allt. På den gamla goda tiden (läs: före rss-läsarens intåg i min vardag) hade jag en mer avslappnad attityd till bloggläsandet. Såg ett inlägg för långt ut för att jag skulle orka ta tag i läsandet hoppade jag helt enkelt över det och lät det försvinna i glömskans utmarker. Orkade jag inte titta på en video hoppade jag lika obekymrat över den.

Är det bara jag, eller finns det fler därute som har upplevt samma sak – att rss-läsaren egentligen är en digital motsvarighet till det där hörnet av köksbordet där de halvlästa tidningarna samlas? De där som man ska ta itu med när man hinner och orkar, för innehållet kan ju vara viktigt eller intressant.

Andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer

  1. Jag stjärnmarkerar de inlägg som jag ska gå tillbaka till (av precis samma anledningar som du), så jag ser inte de där inläggen lika tydligt, men min ”starred items”-mapp är definitivt motsvarigheten till högen med halvlästa tidningar.


  2. Haha, jag har flera gånger tänkt skriva ett inlägg om samma ämne: hur rss-läsaren har förändrat mitt surfbeteende.


  3. Haha, jag känner igen mig… 🙂 Och precis som anna här ovan stjärnmarkerar jag sånt jag ska titta närmare på… (vilket betyder att jag har vääääldigt många stjärnmarkerade blogginlägg…)

    Nu har jag inte vågat öppna min Google reader sedan före jul, eftersom det brukar ta så lång tid att använda den, för jag SKA minsann bläddra igenom (inte nödvändigtvis läsa) allt innan jag går från datorn (eller övergår till att göra andra saker)… Men jag kan ändå inte hålla mig borta från bloggvärlden, vilket leder till att jag under de senaste veckorna surfat runt på de bloggar jag oftast brukar läsa, vilket ju egentligen tar mer tid än att läsa dem i Google reader, eftersom jag surfar in på samma blogg flera gånger och konstaterar att det inte kommit nåt nytt inlägg…

    Google reader är väldigt bra att ha, brukar alltid läsa ikapp medan jag äter lunch framför datorn på jobbet, men nu har jag alltså inte varit på jobbet sedan före jul (sitter hemma och sliter med uppsats istället – och borde fortsätta med det NU…)


  4. Jag använder mig aktivt INTE av ngn form av rssläsare, jag gillar att hoppa runt, men tack för att du påminde mig om att kolla om mitt rssflöde funkar. Det gjorde det inte, men det är fixat nu,



Kommentera

