h1

tankar före sovdags

januari 30, 2008

Ju mindre man bloggar, desto högre blir tröskeln för vad som är relevant att blogga om.
Jag vet att bloggande inte borde bli ännu ett måste, men ändå kan jag känna att jag borde… I synnerhet eftersom jobbet äter upp min skrivkurs och i övrigt inte heller gynnar det fria formulerandet i bloggform under utdragna sittningar med temuggen framför datorn. Någonstans behöver jag formulera mig med tanke på läsare, ändå utan att bli allt för styrd. Bloggen är det där mellantinget mellan dagbok och kolumn.

Går ut med soppåsen, väljer soptunnan längst in och tänker som så många gånger förr att det är min skyldighet att lämna plats i tunnan närmast dörren, utrymme för dem som är oförmögna att ta tre steg till in i soprummet när tunnan närmast dörren är överfull. Det är min skyldighet som förnuftigt tänkande människa, kan jag tänka. Sedan blir jag lite bitter på min omgivning, inser att jag ibland ser på mina medboende som något korkade, och måste försvara mig med att när man ser vad de ställer till med så är det svårt att låta bli.

Jag tycker inte om den där bristen på förnuftigt tänkande, lika lite som jag tycker om att mötas av människor som behandlar mig som om jag skulle sakna just förmågan att tänka förnuftigt. Där regler och föreställningar blir viktigare än vad man gör i den situation man har framför sig.

Kommentera

