h1

Ika önskar: postkonkurrens

februari 5, 2008

Lapp i lådan idag – jag har fått ett så kallat skrymmande brev. Närmare bestämt ett paket från adlibris. Jag suckar: Paket är alltid trevligt, men transportsträckan till mitt postombud är alltid otrevlig. Jobbar dessutom väldigt mycket den här veckan, och jag kommer inte att kunna ta mig till mitt postombud förrän tidigast fredag förmiddag. Ringer angivet servicenummer och ber att få paketet omdirigerat till huvudposten, som förvisso ligger tre-fyra gånger längre hemifrån räknat i kilometrar, men som har generösa öppethållningstider och befinner sig på bekvämt promenadavstånd från jobbet. Jodå, pakletet kan vidarebefordras, men dagens post har ju redan avgått från mitt ombud, och summa summarum är att paketet med säkerhet kan avhämtas från huvudposten på fredag. Tidsvinst: Ingen alls, men jag slipper i alla fall ta mig ut till det ogästvänliga industriområde där mitt postombud huserar.

Passar sedna på att fråga kundtjänsten om man eventuellt kunde få till ett mera permanent avtal om att alla försändelser jag ska hämta på posten automatiskt vidarebefordras till huvudposten.
Men nej, det går inte, dylik service har inte posten, för tänk hur långsam sorteringen skulle bli om varje enskild kund fick bestämma från vilket postkontor de vill hämta sina paket.

Kan ingen starta ett konkurrerande postföretag i Finland? Inte för att jag tror att ett annat företag automatiskt skulle vara bättre, men för att det inte är första gången som den finländska postens monopolställning har irriterat mig.
Lite konkurrens skulle knappast skada när det gäller att skaka fram lite mer kundservice och smidighet.

Jag kan ju välja var jag vill handla min mat, jag är inte tvungen att handla i den butik som ligger geografiskt närmast min ytterdörr. Jag kan välja till vilket apotek läkaren skickar mina recept. Men posten vill inte att jag ska få välja var jag vill hämta ut mina paket. Att mitt postombud är beläget i helt fel riktning om man ser till var jag rör mig om dagarna, och att dessutom är beläget i ett industriområde där det står klart att fotgängare är ytterst icke-önskvärda, det är mitt problem och inte postens.

Så ge mig ett konkurrerande företag som jag kan hota med att anlita nästa gång posten sätter sig på sina höga hästar!

Andra bloggar om: ,

6 kommentarer

  1. Konkurrerande postföretag blir billigare i staden, men 8-10 ggr dyrare på landsbygden. När det gäller paket så har de konkurrerande postföretagen inte bättre öppettider, däremot kan de i bland vara flexibla när det gäller levereransadress. Jag fick ett fraktföretag att leverera mitt paket direkt till jobbet i stället.


  2. Hm, jag har för mig att när man beställer från Adlibris i Sverige så kan man välja vilket postkontor de ska leverera paketet till… Rätt smidigt 🙂 Är dock inte 100% säker på det men jag tycker mig minnas att det finns något sånt som man kan välja…


  3. Mitt postombud ligger i mitt bostadsområde. Lagom lyxigt. ^^


  4. Jag tro också att man kan välja utlämningsställe (numera inte ett postkontor – de har lagts ned, oftast en affär) vid leverans från Adlibris i Sverige, men det är ju en service som posten har.


  5. En annan sak du kan göra, fast det funkar bara om adlibris tillåter olika adresser för betalning och leverans, är att få den skickad till dig c/o jobbet. Då får du om du har tur den direktlevererad, annars hämta på rätt post.


  6. Tips: http://www.mobila-posten.se
    Den kan hjälpa till!



Kommentera

